Iranian Agriculture News Agency

ایجاد کمربند محافظتی در عرصه‌های طبیعی پرتخریب خراسان شمالی

رییس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: ۳۴ کیلومتر کمربند محافظتی بین اراضی ملی و مستثنیات استان، در پلاک‌هایی که تخریب و تصرف منابع طبیعی در آن زیاد است، ایجاد شد.

ایجاد کمربند محافظتی در عرصه‌های طبیعی پرتخریب خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، حسن ایزانلوگفت: این اقدام در راستای حفاظت از منابع طبیعی در برابر تجاوز، تخریب و تصرف سودجویان و عمدتا در شهرستان های راز و جرگلان، مانه و سملقان و بجنورد انجام شده است.

وی از انعقاد ۵۱ قرارداد مشارکتی بهره برداری در سطح ۱۶ هزار و ۷۱۷ هکتار از منابع طبیعی استان خبر داد و اظهار داشت: احیای ۲.۵ هکتار از عرصه های معدنی استان نیز که تخریب شده بود، از سال گذشته آغاز شده و این برنامه امسال نیز ادامه خواهد داشت.

وی از صدور ۵۳ مجوز در سال گذشته در قالب طرح های عمومی و دولتی برای افراد حقیقی و دستگاه های دولتی نیز خبر داد و گفت: این مجوزها برای اقداماتی مانند کشیدن فیبر نوری و یا احداث راه دسترسی صادر شده است.

ایزانلو با بیان اینکه در سال گذشته برای اکتشاف و بهره برداری معادن در وسعت هفت هزار و ۴۷۶ هکتار اقدام و در این زمینه استعلام انجام شد، گفت: با توجه به قوانین این بخش تنها در هزار و ۶۰۷  هکتار از این مساحت با اکتشاف و بهره برداری موافقت شد.

وی افزود: این اداره کل می تواند از محل طرح های عمومی و عمرانی بر اساس بند ب ماده ۱۲ قانون بهبوری عوارض دریافت کند و با توجه به همین امر از این محل ۶ میلیارد و ۶۷۱ میلیون و ۹۸۸ هزار ریال درآمد وصول شد.

وی از توزیع ۳۵۱ هزار لیتر سوخت جایگزین سوخت فسیلی در بین ۵۹۰ خانوار در راستای کاهش بوته کنی و جلوگیری از تخریب مراتع خبر داد و افزود: به منظور تامین انرژی پاک، ۵۱ دستگاه آبگرمن خورشیدی نیز بین این خانواده ها توزیع شد.

ایزانلو گفت: ۳۵۰ هزار هکتار از منابع طبیعی خراسان شمالی نیز سال قبل و امسال در زمینه آفات و بیماری ها پایش شد و خوشبختانه بیماری و آفت حادی در آن شناسایی نشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید