Iranian Agriculture News Agency

ضرر ۶۰۰ میلیارد تومانی بر پیکره صنعت گلاب‌گیری کاشان

ضرر اقتصادی شیوع کرونا و کمبود گردشگر در فصل گلاب‌گیری در کاشان بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان تخمین زده است

ضرر ۶۰۰ میلیارد تومانی بر پیکره صنعت گلاب‌گیری کاشان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان قیمت نازل گل محمدی در سایر استان‌ها را به کشت دیم نسبت می‌دهد که هزینه تمام شده گل را نسبت به گل کاشان کاهش داده و قیمت پایه دوازده هزار و پانصد تومانی گل محمدی کاشان را در جهت حمایت از گلکار مؤثر می‌داند.

مجید کافی زاده  با اشاره به برداشت گل محمدی در سه مقطع از سطح دو هزار و ۵۸۰ هکتاری از گلستانی‌های گل محمدی شهرستان کاشان اظهار کرد: با توجه به بارش‌های جوی مطلوب، میانگین تولید گل محمدی در هر هکتار بالغ بر چهار هزار و ۲۰۰ کیلوگرم است که بالاترین نرخ تولید این گیاه دارویی در کشور را به کاشان اختصاص داده است.

وی افزود: پیش بینی می‌شود که در سال جاری بیش از هزار و ۱۰۰ تن گل از گلستانی‌های دشت مرکزی کاشان و در مجموع بالغ بر ۱۰ هزار و ۳۰۰ تن گل محمدی از گلستانی‌های گل محمدی شهرستان کاشان برداشت شود.

تولید سالانه ۱۵ الی ۲۰ هزار تن گلاب، از اشتغالزایی تا بیکاری ۳ هزار خانواری!

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان با بیان اینکه این میزان برداشت گل محمدی ۱۵ الی ۲۰ هزار تن گلاب درجه یک کاشان را به ارمغان دارد، گفت: در شهرستان کاشان بالغ بر دو هزار و ۸۰۰ خانوار در گلستانی‌های گل محمدی مشغول به کار هستند که با شیوع کرونا کارگرانی که از اتباع بیگانه برای گلچینی در مزارع اقدام می‌کردند کاهش یافته و همین هزینه گلچینی را افزایش می‌دهد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان معتقد است که با تعیین نرخ پایه خرید گل محمدی و ملزم کردن کارخانه‌های صنعتی برای خرید گل محمدی کاشان به جای گل‌های غیربومی حمایت از گل کاران کاشانی ممکن می‌شود

وی با اشاره به اینکه در شهرستان کاشان بیش از هزار و ۶۴۰ واحد سنتی و ۳۴ واحد صنعتی مشغول به فعالیت گلاب‌گیری هستند، ابراز داشت: قیمت پایه ارزش ریالی گل محمدی برداشت شده در شهرستان کاشان ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است و با تولید بیش از ۳۰۰ میلیارد گلاب تولیدی قیمت گلاب از ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان خواهد بود.

کافی زاده با بیان اینکه استان‌های فارس، کرمان، خراسان جنوبی، کرمانشاه به صورت دیم زار به کاشت گل محمدی پرداخته‌اند، تصریح کرد: هزینه تمام شده گل محمدی در استان‌های دیگر کمتر از شهرستان کاشان است و با تعیین نرخ پایه خرید گل محمدی و ملزم کردن کارخانه‌های صنعتی برای خرید گل محمدی کاشان در جهت حمایت از گلکار برآمده‌ایم.

وی افزود: قیمت گل بر اساس نظام عرضه و تقاضا در بازار تعیین می‌شود؛ کمااینکه در این مقطع زمانی گل‌های محمدی که در اواخر فروردین ماه و اوایل اردیبهشت در بخش مرکزی شهرستان کاشان به ثمر نشسته بیشتر از قیمت پایه به فروش می‌رود.

تأثیر شیوع کرونا و کمبود گردشگر بر صنعت گل و گلاب

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان با تأثیر شیوع کرونا و کمبود گردشگر بر صنعت گل و گلاب در مناطق برزُک و سده گفت: با توجه به آنکه عمده گل کاشان در این مناطق به ثمر می‌رسد و در کارگاه‌های سنتی با بازدید گردشگران به فروش خواهد رسید، پیش بینی می‌شود کمبود گردشگر بر این بخش صنعت گل و گلاب کاشان تأثیر چشمگیری داشته باشد.

وی با اشاره به کاشان به عنوان مهد گل محمدی درخواست کرد: با توجه به آنکه حیات اقتصادی روستاهای کاشان به گیاه کم آب بر گل محمدی وابسته است امیدواریم دولت با توجه ویژه به واحدهای تولیدی از گل و گلاب کاشان حمایت کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید