Iranian Agriculture News Agency

تولید گل محمدی در یزد ۲۵ درصد افزایش دارد

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به طرح توسعه و ترویج کشت گیاهان کم آبخواه و تغییر الگوی کشت سنتی به سامانه نوین آبیاری پیش بینی کرد که در سال ۱۳۹۹، ۷۰۰ تن گل محمدی در استان برداشت شود که این میزان تولید نسبت به سال قبل ۲۵ درصد افزایش دارد.

تولید گل محمدی در یزد ۲۵ درصد افزایش دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، اکبر شیخ علیشاهی اظهار کرد: برداشت محصول از ۲۸۰ هکتار سطح زیرکشت این گیاه از اواخر فروردین ماه آغاز شد و تا اواخر اردیبهشت ماه جاری ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: در صورت استفاده از این میزان محصول در واحدهای گلاب‌گیری سنتی استان، ۲هزار و ۳۰۰ تن گلاب استحصال می‌شود.

این کارشناس امور باغبانی یزد بابیان اینکه بیشترین سطح زیرکشت این گیاه مربوط به شهرستان‌های خاتم ، تفت ، مهریز، اشکذر ، اردکان و ابرکوه است، اضافه کرد: سطح زیرکشت آن از ۲۰۰ هکتار در یک برنامه پنج‌ساله به ۶۰۰ هکتار در استان افزایش می یابد.

شیخ علیشاهی با اشاره به اینکه توسعه کاشت محصول کم آبخواه از چند سال قبل به دلیل کاهش بارندگی و افت سطح آب‌های زیرزمینی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار دارد، یادآور شد: کشت محصول کم آبخواه به‌ویژه گیاهان دارویی که زود بازده هستند در اولویت برنامه هاست.

وی تاکید کرد: این سازمان سال گذشته به افرادی که متقاضی توسعه و کشت گلستان‌های گل محمدی بودند، برای توسعه گیاهان دارویی برای معرفی ۱.۵ میلیارد تومان تسهیلات از محل بند الف تبصره ۱۸ به بانک های عامل معرفی کرد و این میزان وام پرداخت شد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد ادامه داد: هم اکنون از محصول به صورت سنتی در کارگاه های گلابگیری  سنتی استفاده می شود ولی از اسانس و تهیه روغن آن که ظرفیت بسیار خوبی هم برای سرمایه گذاری در استان وجود دارد، کاری انجام نشد.

شیخ علیشاهی با اشاره به توزیع  ۳۵ هزار قلمه دارای ریشه و نهال کشت بافتی گل محمدی در سال جاری بین کشاورزان افزود: این گیاه از جمله درختچه‌هایی است که به صورت سنتی در اطراف باغ ها و مزارع کشت شده و محصول به صورت انبوه تولید می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به تغییر شیوه کشت درختان پرآبخواه به کم آبخواه تاکید کرد: امسال ۵۰۶ هکتار  به سطح زیرکشت گیاهان کم آبخواه افزوده شد و مجموع سطح زیرکشت گیاهان دارویی استان به هزار و ۵۵۰ هکتار رسید.

در سال جاری ۲۵ هکتار در شهرستان ابرکوه به کاشت گل محمدی اختصاص دارد که این عدد نسبت به سال گذشته ۱۰ هکتار افزایش یافت و در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و تحقق شعار انتخابی جهش تولید در سال ۹۹ ، کشاورزان و مسوولان منطقه در صدد هستند سطح زیرکشت آن را به ۲ برابر میزان فعلی افزایش دهند.

از ۱۱۴ هزار هکتار اراضی قابل کشت استان یزد  ۳۳ هزار و ۱۵۱ هکتار ( ۲۹ درصد) زراعی و ۸۱ هزار و ۱۶۴ هکتار ( ۷۱درصد) به کشت محصولات باغی اختصاص دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید