Iranian Agriculture News Agency

امکانات لازم برای پیشگیری از آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع تامین شود

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: امکانات لازم برای پیشگیری از آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع با استفاده از توان داخل استان و دستگاه‌های ذیربط و همچنین با استفاده از توان ملی تامین شود.

امکانات لازم برای پیشگیری از آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع تامین شود

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، جواد رحمتی، در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان در تشریح این خبر اظهار کرد: اگر نیروی انسانی لازم برای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع شمال تامین می‌شود، جنگل‌های ارسباران نیز بخشی از زیستگاه کشور بوده و دارای اهمیت خاصی است.

 وی با اشاره به تجربه آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران طی سال گذشته اظهار کرد: به عنوان مثال تامین هلی‌کوپتر برای اطفاء حریق از توان استان خارج بود و از دستگاه‌های مختلفی که در توانشان بود استدعا کردیم و با وجود کمبود امکانات، پس از پیگیری‌های مکرر کمک‌ها انجام شد.

وی با تاکید بر ضرورت پیشگیری از وقوع آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها گفت: پیشگیری با احصاء وظایف دستگاه‌های مختلف، تهیه نقشه مناطق حساس به آتش و بررسی سوابق گذشته آن منطقه، بازدیدهای میدانی، نصب سنسورهای حساس و سیستم‌های مانیتورینگ از جمله اقدامات موثر برای پیشگیری از وقوع حریق در جنگل‌ها و مراتع به شمار می‌آیند.

رحمتی گفت: علت آتش سوزی در جنگل‌ها لزوما تعمدی نبوده و ممکن است پرتاب کردن یک بطری پلاستیکی یا شیشه ای توسط گردشگران نیز منجر به این حادثه شود و آموزش، فرهنگ سازی، نصب تابلو و گوشزد کردن خطرات آن می‌تواند در پیشگیری از آن موثر باشد.

وی در ادامه بر ضرورت مشارکت مردم و نیروهای بومی در حوزه پیشگیری از وقوع آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع تاکید کرد.

وی متذکر شد: ممکن است قصور هم باشد، اما بیشتر ناتوانی‌ها در کنترل و مدیریت آتش سوزی جنگل‌ها به کمبود امکانات باز می‌گردد.

وی بیان کرد: معتقد هستم عدم وجود مدیریت واحد در این حوزه درست نبوده و وظیفه تمامی دستگاه‌ها مشخص است و سایر دستگاه‌ها نیز در صورت تمایل به همکاری می‌توانند به عنوان زیر مجموعه آن دستگاه همکاری کنند.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنانش نبود هلیکوپتر برای اطفاء هوایی حریق جنگل‌ها و مراتع را از عمده مشکلات عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: امسال نیز از نظر هماهنگی هیچ مشکلی در سطح استان وجود ندارد و ناهماهنگی‌هایی در سطح ملی وجود دارد که از استاندار خواهش می‌کنیم، پیگیری کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید