Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد؛

آمادگی مازندران برای خرید تضمینی ۲۰ هزار تُن کلزا و ۱۱۰ هزار تن گندم

امسال حدود ۲۰ هزار تُن دانه روغنی کلزا و ۱۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان مازندرانی به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

آمادگی مازندران برای خرید تضمینی ۲۰ هزار تُن کلزا و ۱۱۰ هزار تن گندم

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه ۱۲ هزار و ۲۷۰ هکتار اراضی مازندران امسال به زیر کشت کلزا رفت، گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۲۰ هزار تن از این محصول تولید و خرید داشته باشیم.

بهادری با اشاره به اینکه ۲۰ مرکز خرید در نقاط مختلف استان نسبت به خرید تضمینی محصول کلزای کشاورزان اقدام می‌کنند، افزود: نرخ خرید تضمینی دانه روغنی کلزا امسال با ۳۵ درصد افزایش، کیلویی ۴۶ هزار و ۶۰۲ ریال اعلام شد.

وی همچنین از کلزاکاران خواست برداشت این محصول را در زمان مناسب که تمام بذور سیاه رنگ شده‌اند و رطوبت بذر به کمتر از ۱۵ درصد رسیده باشد انجام دهند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران گفت: امسال در حدود ۵۵ هزار هکتار اراضی استان به کشت گندم آبی و دیم اختصاص یافته است که براساس برآورد‌های انجام شده حدود ۱۵۵ هزار تن گندم از مزارع استان برداشت می‌شود.

بهادری افزود: پیش‌بینی می‌شود در حدود ۱۱۰ هزار تُن محصول گندم مازاد بر مصرف گندمکاران از سوی مراکز خرید دولتی خریداری شود.

وی همچنین با اشاره به لزوم مبارزه با بیماری‌ها در مزارع گندم به کشاورزان توصیه کرد: برای مبارزه با بیماری فوزاریوم خوشه در مرحله گلدهی از سموم قارچ کش فالکن به نسبت ۰.۷۵ لیتر یا قارچ کش رکس ۲ به میزان ۰.۵لیتر در هکتار استفاده کنند.

بیماری بلایت (فوزاریوم) موجب سفید شدن خوشه پیش از رسیدن دانه، کاهش محصول و قوه نامیه بذر و کاهش کیفیت آرد گندم می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران در پایان با بیان اینکه کاهش ضایعات محصول بسیار مهم در برداشت محصول است به کشاورزان توصیه کرد از کمباین‌هایی که معاینه فنی دارند در مزارع خود استفاده کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید