Iranian Agriculture News Agency

در ستاد تنظیم بازار مازندران مطرح شد؛

استاندار خواستار حفظ سطح تولید گوشت مرغ در استان شد

استاندار مازندران با اعلام این که مشکل مرغداران با دخالت دولت و از طریق خرید تضمینی و دیگر راه‌های حمایتی در حال رفع است، خواستار حفظ سطح تولید گوشت مرغ در استان شد.

استاندار خواستار حفظ سطح تولید گوشت مرغ در استان شد
به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، استان مازندران با داشتن ۲ هزار و ۴۰۰ واحد مرغداری، سالانه حدود 240 هزار تن گوشت مرغ تولید می کند که معادل حدود ۱۱ درصد از نیاز مصرفی کشور است.

صنعت مرغداری کشور از زمان شیوع کرونا به خاطر تعطیلی اجباری رستوران ها، ممنوعیت برگزاری مراسم و قطع موقت صادرات با تولید انبوه و کاهش قیمت مواجه شد. این مشکل در قدم نخست با کشتار جوجه های یکروزه خودنمایی کرد و اخیرا نیز گمانه زنی در باره احتمال متوقف کردن جوجه ریزی در بعضی مرغداری ها شنیده شده است.

احمد حسین زادگان روز شنبه در جلسه ستاد تنظیم بازار مازندران که با موضوع وضعیت تولید و بازار مرغ در ساری برگزار شد، گفت: شخص رئیس جمهوری بر لزوم حمایت همه جانبه از تولیدکنندگان مرغ تاکید کردند و صادرات، تامین نهاده ها و خرید تضمینی هم به عنوان مهم ترین راهکار ایجاد تعادل بین تولید و مصرف این مواد پروتئینی در حال انجام است.

وی افزود: اگر چه بازار و مصرف مرغ زیر سایه کرونا دچار رکود شدید و سبب ضرر و زیان جدی مرغداران نیز شده است، اما دولت خرید تضمینی را مورد توجه جدی قرار داده است.

نماینده عالی دولت در مازندران با اعلام این که نهاده های مورد نیاز از جمله ذرت، جو و کنجاله سویا به اندازه کافی با قیمت یارانه ای در بنادر استان وجود دارد، گفت: البته ترخیص این نهاده ها با مشکل برخورده بود که شخص رئیس جمهوری دستور تسریع در ترخیص این نهاده ها را داده و گمرگ باید نسبت به این امر اقدام عملی کند.

وی خرید تضمینی را یکی از راهکارهای اصلی حمایت از مرغداران برشمرد و افزود: اگر مشکل سردخانه برای ذخیره مرغ خرید تضمینی وجود دارد باید با همکاری پشتیبانی امور دام و سازمان جهاد کشاورزی هر چه زودتر حل و فصل شود.

استاندار مازندران صادرات را هم راهکار همیشگی برای پویایی صنعت مرغداری استان معرفی کرد و گفت: با توجه به اهمیت مرغ استاندارد با وزن کمتر از یک کیلوم و نیم برای صادرات، در حال حاضر مرغ تولیدی مازندران به کشورهای افغانستان و عراق صادر می شود و باید میزان صادرات با رعایت تولید استاندارد افزایش یابد.

وی افزود: شیوع ویروس کرونا به صنعت مرغ استان به عنوان قطب تولید این مواد پروتئینی در ایران ضربه سنگینی زده است، اما دولت در صدد ایجاد تعادل تولید و مصرف با حفظ قیمت مناسب برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است و در حال حاضر هم علاوه بر حمایت از تولیدکنندگان، باید مراقب ادامه تولید و تنظیم بازار مرغ در آینده باشیم.

حسین زادگان تاکید کرد: برای حفظ تعادل بازار در آینده باید علاوه بر تداوم خرید تضمینی و صادرات، فرایند جوجه ریزی هم بدرستی برنامه ریزی و مدیریت و گله های مرغ مادر نیز حفظ شود.

وی گفت: دولت حتی برای خرید تخم مرغ های نطفه دار استان مازندران نیز برنامه ریزی کرده است و انتظار داریم بخش های خصوصی به ویژه اتحادیه های تولیدکنندگان مرغ، جوجه ریزی، کشتارگاه ها و سردخانه داران در کنار دستگاه های مرتبط اجرایی نظیر دامپزشکی، استاندارد، گمرگ، سازمان جهاد کشاورزی و پشتیبانی امور دام همکاری تنگاتنگی برای حفظ تولید مرغ داشته باشند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید