Iranian Agriculture News Agency

کشتزارهای خراسان شمالی به گل نشست

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کشتزارهای سرمازده کلزای خراسان شمالی که در سرمای دیررس بهار امسال به علت بارش برف و افت ناگهانی دمای هوا خسارت دیده بود، اکنون با گرمای تدریجی و مساعد شدن شرایط آب و هوا دوباره قدرت بازتوانی و ترمیم خود را بازیافته و به گل نشسته است.

کشتزارهای خراسان شمالی به گل نشست

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدنقی کاظمیان افزود: کلزا از محصولاتی است که پس از سرمازدگی نیز قدرت خودترمیمی دارد و با گل‌دهی دوباره می تواند عملکرد خود را تا ۷۵ درصد جبران کند، اما امکان کاهش ۲۵ درصدی محصول وجود دارد چرا که دانه های آن نسبت به قبل از سرما ریزتر خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اینکه سرما در مناطق مختلف استان متفاوت بوده است عملکرد کشتزارهای کلزا نیز متفاوت خواهد بود اما با توجه به سرمای دیررس بهاره، عملکرد تولید امسال در واحد سطح دچار کاهش خواهد شد.

کاظمیان اظهار کرد: هم اکنون ظاهر کشتزارهای کلزای استان با گرم شدن هوا بسیار مطلوب شده است اما از سازمان های بیمه گر می خواهیم که کاهش ۲۵ درصدی عملکرد را، که به علت سرمازدگی و کوچک شدن دانه ها قطعی است، در نظر بگیرند و ملاک آنان تنها وضعیت ظاهری مزارع نباشد.

وی افزود: به کشاورزان کلزاکار نیز توصیه می شود برای جبران اثرات سرمازدگی و تنش های ناشی از آن نسبت به استفاده از عناصر غذایی از جمله اسید آمینه در مزارع اقدام کنند.

وی گفت: امسال چهار هزار و ۴۶ هکتار از کشتزارهای خراسان شمالی زیر کشت کلزا رفت که پیش بینی می شود از این سطح پنج هزار و ۵۰۰ تن دانه روغنی کلزا برداشت شود.

کاظمیان از کشاورزان استان خواست تا یک مرحله آبیاری آخر مزرعه کلزا که در مرحله تغییر رنگ زرد به تیره تر شدن است را فراموش نکنند و افزود: برخی از کشاورزان با تغییر رنگ محصول، به اشتباه کار را تمام شده تلقی کرده و در این مرحله کشتزار خود را آبیاری نمی کنند.  

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: پارسال از سطح سه هزار و ۶۰۰ هکتار مزرعه کلزای استان افزون بر پنج هزار تن دانه روغنی کلزا برداشت شده بود.

وی با بیان اینکه کشت کلزا در تناوب با گندم و جو در عملکرد محصول بسیار موثر است، گفت: رعایت این روش موجب کاهش و کنترل علف های هرز و بیماری های گندم می شود.

کاظمیان گفت: کلزا یکی از گیاهان مناطق معتدل است و سازگاری خوبی هم با این نوع اقلیم دارد و البته در کنار آن، سایر دانه های روغنی از جمله آفتابگران و کنجد نیز در خراسان شمالی کشت می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید