Iranian Agriculture News Agency

رئیس اداره کنترل سیل و آبخوان‌داری استان سمنان:

سیل 3.8 میلیارد ریال به سازه‌های آبخیزداری سمنان خسارت زد

رئیس اداره کنترل سیل و آبخوان‌داری استان سمنان گفت: سیل فروردین امسال سه میلیارد و 800 میلیون ریال به سازه‌های آبخیزداری استان مانند بند خاکی و بند سنگ و ملات خسارت زد.

سیل 3.8 میلیارد ریال به سازه‌های آبخیزداری سمنان خسارت زد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، محمدرضا رجبی اظهار کرد: سیل فروردین امسال سه میلیارد و 500 میلیون ریال به سازه‌های آبخیزداری شهرستان آرادان خسارت وارد کرد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین خسارت به سازه‌های آبخیزداری ناشی از سیل فروردین امسال مربوط به شهرستان آرادان است، سیلاب به سازه‌های آبخیزداری در شهرستان‌های دیگر استان سمنان خسارت چندانی وارد نکرده و تنها نیازمند لایروبی است.

رجبی گفت: بند‌های خاکی با کنترل رسوب در سیلاب از انتقال رسوب به پایین‌دست و بروز خسارت جلوگیری می‌کند و بر همین اساس در سیل اخیر بند‌های خاکی محل انباشت رسوب شده و باید لایروبی شود تا از ظرفیت ذخیره آب آن کاسته نشود.

رئیس اداره کنترل سیل و آبخوان‌داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان یادآور شد: خاک انباشت شده در بند‌های خاکی برای کشاورزی مناسب است و بهره‌بردار مرتع می‌تواند با استفاده از این خاک حاصلخیز به کشاورزی خود رونق بخشد.

وی اضافه کرد: آبریز بند‌های خاکی به دلیل شدت سیلاب دچار خسارت شده و باید مرمت شود، اعتبار موردنیاز برای مرمت سازه‌های آبخیزداری به‌طورمعمول پس از گزارش وضعیت اعتبار ملی اختصاص می‌یابد، ولی اعتبارات استانی نیز کمک‌کننده است.

رجبی تصریح کرد: سه میلیون و 70 مترمکعب سیلاب ناشی از بارش‌های فروردین امسال در سازه‌های آبخیزداری کنترل شد و بیشترین حجم کنترل سیلاب به‌وسیله سازه‌های آبخیزداری در فروردین امسال مربوط به شهرستان مهدی‌شهر و گرمسار بود.

رئیس اداره کنترل سیل و آبخوان‌داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: پیشگیری از سیلاب، حفاظت خاک، احیای پوشش گیاهی، نفوذپذیری و تغذیه آبخوان‌ها، از جمله مزیت‌های طرح‌های آبخیزداری است.

بیش از 96 درصد استان سمنان در حوزه اصلی فلات مرکزی قرار دارد و دارای مساحتی بیش از 9 میلیون هکتار است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید