Iranian Agriculture News Agency

میانگین فرسایش خاک در خراسان شمالی ۱۷.۵ تن در هکتار است

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: بر اساس آخرین مطالعات انجام شده میانگین فرسایش خاک در استان ۱۷.۵ تن در هکتار است.

میانگین فرسایش خاک در خراسان شمالی ۱۷.۵ تن در هکتار است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، احمد یزدانی یکی از پروژه‌های مهم استان را در زمینه کاهش تبعات بیابان زایی و فرسایش خاک، پروژه ترسیب کربن (طرح مدیریت مشارکتی منابع طبیعی و توسعه روستایی) دانست و اظهار داشت:  این طرح در سال ۹۳ آغاز شده و گستره آن در اسفراین ۱۲۶ هزار هکتار است و با اضافه شدن گرمه و جاجرم گستره پروژه بین المللی تعمیم ترسیب کربن در این استان در سال های بعد ۱۰۰ هزار هکتار افزایش یافته است.

یزدانی افزود: اهداف پروژه، رشد شاخص GDP (تولید ناخالص داخلی)، کاهش به گاز دی‌اکسید کربن (CO۲)  موجود در جو از طریق افزایش پوشش گیاهی مراتع،  همچنین افزایش تولید، بهبود حاصلخیزی خاک، افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک و جلوگیری از فرسایش آبی و بادی و رشد شاخص توسعه انسانی HDI (درآمد- سلامت و آموزش) است.

وی افزود: نکته قابل توجه در پروژه، مشارکت جوامع محلی در تمامی مراحل است که نمونه آن تشکیل ۱۴۴ گروه توسعه روستایی، ۲۱ صندوق خرد اعتباری با عضویت ۲ هزار و ۲۶ نفر است که موجب شد تا  هشت میلیارد و ۱۳۷ میلیون ریال از  پس اندازهای مردمی در صندوق های اعتباری تجمیع شود.

وی با اشاره به پروژه هایی که با مشارکت مردم در حوزه این طرح انجام شده است گفت: اجرای پروژه نهالکاری به مساحت هزار و ۲۲۰ هکتار، اجرای پروژه مدیریت روان آب به مساحت  ۱۵۷ هکتار و لایروبی قنات روستای ابری تپه و کلاته سنجر با مشارکت اعضای گروههای توسعه روستایی علاوه بر تقویت روحیه کارهای گروهی موجب فراهم شدن اشتغال فصلی برای ساکنان منطقه نیز شد.

وی از توزیع و نصب ۷۵ دستگاه آبگرمکن خورشیدی و همچنین توزیع ۱۰ تنور گازی با مشارکت اعضای گروههای توسعه روستایی نام برد و گفت: استفاده از انرژی های نو و گاز  از جمله فعالیت های موثر بر کاهش فشار بر منابع خاک و گیاهان و جلوگیری از قطع بوته ها و درختان منطقه است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید