Iranian Agriculture News Agency

رئیس اداره کنترل سیل منابع طبیعی استان سمنان:

مهار سه میلیون مترمکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری استان سمنان

رئیس اداره کنترل سیل و آبخوان‌داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: سه میلیون مترمکعب سیلاب از طریق سازه‌های آبخیزداری استان سمنان مهارشده است.

مهار سه میلیون مترمکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری استان سمنان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، محمدرضا رجبی اظهار کرد: سه میلیون و 70 مترمکعب سیلاب ناشی از بارش‌های فروردین امسال با سازه‌های آبخیزداری کنترل شد.

وی گفت: بیشترین حجم کنترل سیلاب به‌وسیله سازه‌های آبخیزداری در فروردین امسال مربوط به شهرستان مهدی‌شهر و گرمسار بود.

رئیس اداره کنترل سیل و آبخوان‌داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان خاطرنشان کرد: یک‌میلیون و 625 هزار مترمکعب سیلاب در مهدی‌شهر و 640 هزار مترمکعب سیلاب در شهرستان گرمسار به‌وسیله سازه‌های آبخیزداری مهار و کنترل شد. 

رجبی افزود: سیلاب‌های ویرانگر در فروردین امسال، بیش‌ازپیش اهمیت و ضرورت اجرای طرح‌های آبخیزداری را بر همگان آشکار کرد و افزایش تعداد اجرای طرح‌ها نیازمند تخصیص اعتبار ویژه است.

به گفته وی بندهای خاکی با کنترل رسوب در سیلاب از انتقال رسوب به پایین‌دست و بروز خسارت جلوگیری می‌کند و بر همین اساس در سیل اخیر بندهای خاکی محل انباشت رسوب شده و باید لایروبی شود تا از ظرفیت ذخیره آب آن کاسته نشود.

رئیس اداره کنترل سیل و آبخوان‌داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد: طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری بین 50 تا 75 درصد خسارات سیل را کاهش می‌دهد و به تغذیه منابع آبی کمک می‌کند.

رجبی خاطرنشان کرد: پیشگیری از سیلاب، حفاظت خاک، احیای پوشش گیاهی، نفوذپذیری و تغذیه آبخوان‌ها، از جمله مزیت‌های طرح‌های آبخیزداری است.

وی گفت: سیل فروردین امسال 2 میلیارد و 270 میلیون ریال به بناهای در مسیر خود خسارت زد.

بیش از 96 درصد استان سمنان در حوزه اصلی فلات مرکزی قرار دارد و دارای مساحتی بیش از 9 میلیون هکتار است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید