Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان

ضرورت تحلیل و تفکر در اجرای اقدامات کشاورزی

سپری گفت: پیش آگاهی، مراقبت وتغذیه مزارع گندم ضرورتی انکار ناپذیر است که نباید از آن غافل بود.

ضرورت تحلیل و تفکر در اجرای اقدامات کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمد فرید سپری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در شورای هماهنگی مدیران شهرستان‌های استان با اشاره به رشد ۷ ونیم درصدی اقتصاد در بخش کشاورزی کشور اظهار کرد: با وجود تحریم‌های ظالمانه نقش جایگاه بخش کشاورزی در رشد اقتصادی کشور حائز اهمیت بوده است.

او افزود: تا پایان سال گذشته، ۸۲ درصدانرژی غذایی هرفرد ایرانی از بخش کشاورزی تامین شده است، که وزارت جهادکشاورزی تلاش دارد این رقم را به ۸۵ درصد افزایش دهد.

سپری تاکید کرد: باید درراستای اجرای اقدامات کشاورزی تفکر، تحلیل وحقیقت یابی درسر لوحه کار باشد و ارائه پیشنهادات مناسب منتج به نتایج بسیارخوبی شود.

او توجه به تولید اقتصادی محصولات کشاورزی را به عنوان یک اولویت عنوان کرد و اظهار داشت: محصول گندم کردستان به عنوان یک برند با توجیه اقتصادی از اهمیت فراوانی برخورداراست همچنین تولید با کیفیت این محصول باید مورد توجه قرار گیرد.

سپری اذعان کرد: سال گذشته تولید گندم ۱۲۶۰ میلیارد تومان پول وارد استان نمود با توجه به اینکه برای سال‌جاری ۱۰ درصد تولید گندم کشور به استان کردستان ابلاغ شده که با تحقق این امر پیش بینی می‌شود حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان حق کشاورزان وارد استان شود.

او ادامه داد: ۴۰ درصد پروتئین و ۴۵ درصد انرژی مواد غذایی از محصول گندم تامین می‌شود و تولید با کیفیت این محصول بسیار مهم است پس مبارزه با آفات گندم از جمله زنگ زرد و سن مادر، استفاده از قارچ کش‌ها در مزارع گندم آبی و گندم دیم مناطق پرباران باید به موقع انجام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در ادامه یادآور شد: استان کردستان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی در کشور حائز رتبه و جایگاه برتر می‌باشد، شایسته است تولید با اهداف اقتصادی در استان مدنظر باشد.

اوهمچنین از تولید ۲۷ هزار تن بذر برای سال جاری خبرداد و گفت: تحلیل و بررسی موانع و راهکار‌های تقویت این مهم لازم و ضروری است.

وی با اشاره به بهره وری آب در بخش کشاورزی و افزایش عملکرد در هکتار افزود: تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری می‌تواند نقش مهمی در افزایش عملکرد در هکتار ایفا نماید البته تاکنون بیشتر از میانگین کشوری در استان اجرا شده است.

سپری گفت: در مبحث گلخانه‌ها باید تحرک ایجاد کرد. ایجاد گلخانه‌های کوچک مقیاس راهکار مناسبی برای این تحرک به صورت فراگیر می‌باشدو فعالسازی مجتمع‌های گلخانه‌ای و فعالیت پررنگ‌تر شرکت شهرک‌های کشاورزی که بستر بسیار مهمی برای توسعه این مهم است، مورد انتظار است.

او خاطرنشان کرد: در حال حاضر تشکل‌های کشاورزی از تجربیات بسیار خوبی بهره‌مند هستند و ایجاد ارتباط با آن‌ها برای بکارگیری توانمندیشان حائز اهمیت و مفید است.

به گفته این مسئول: نظام نوین ترویج ضریب نفوذ دانش را در مزارع افزایش می‌دهد و مهمترین موضوع در نظام نوین ترویج تدوین برنامه عملیاتی برای هر پهنه است افرادی از حوزه تحقیق به عنوان محقق معین در مراکز جهاد کشاورزی دهستان پاسخگوی مسائل و مشکلات حوزه در عرصه‌ها برای مروجان و مسئولان پهنه هستند پس تنها ملاک فعالیت مزارع گندم نبوده همه زیرمجموعه‌های سازمان باید حلقه‌ی مفقوده خود را در نظام نوین ترویج احیاء کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان عنوان کرد: توزیع نهاده‌ها به عنوان یک مبحث خیلی مهم به ویژه در سال‌جاری که به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده موجب افزایش تولید شود و با رفع مشکل تامین کود نظارت بر توزیع به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید