Iranian Agriculture News Agency

اجرای 2 مزرعه پی وی اس ارقام مشارکتی گندم و جو در شهرستان بناب

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بناب گفت: با اجرای دو مزرعه P.V.S (Participatory Variety Selection) گندم و جو آبی هر کدام در سطح یک هکتار در دو سال متوالی، پیشرو اجرای این گونه مزارع می باشد.

اجرای 2 مزرعه  پی وی اس ارقام مشارکتی گندم و جو در شهرستان بناب

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، روح الله خیری در گفتگو با خبرنگاران ضمن بیان این مطلب افزود: امروزه در اکثر نقاط جهان به منظور تسهیل و تسریع در انتقال یافته های تحقیقاتی به کشاورزان از روشهایی مانند  P.V.S، مزارع تحقیقی ـ ترویجی و مزارع الگویی استفاده می گردد، به نحوی که جدیدترین ارقام بذری اصلاح شده تجاری در مزارع کشاورزان پیشرو که اراضی آنها در مسیر تردد زراعین باشد به صورت مقایسه ای کشت و در مراحل مختلف رشد گیاه برای زارعین بازدیدهای میدانی ترتیب داده می شود.

وی، ادامه داد: مزرعه P.V.S گندم آبی در سال جاری با مساحت یک هکتار در اراضی آغاجری شهرستان بناب به همت آقای قربانعلی وکیل اقدم کشاورز پیشرو منطقه با کشت 3 رقم پیام، آذران، سالار و 5 لاین 4062، 5024، 5014، 5023، 5060 و رقم شاهد (پیشگام) که رتبه اول سطح زیرکشت گندم منطقه را دارد، اجرا شده است.  

خیری اظهار کرد: در این مزارع تمامی مراحل فنولوژیکی ارقام مشارکتی و شاهد جهت معرفی رقم یا لاین برتر نسبت به شاهد، با نهایت دقت مورد مطالعه، مقایسه، تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بناب، افزود: مزرعه P.V.S جو آبی نیز به مساحت یک هکتار در اراضی روستای روشت کوچک با همکاری آقای شهرام نصیری با کشت رقم واکسیما به همراه 3 لاین EDCI-7، C-87-4، C-86-14 در کنار رقم شاهد (ماکویی) اجرا گردیده که با یادداشت برداری از کلیه مراحل رشد فنولوژیکی گیاه، عملکرد و مقاومت به آفات و بیماریهای گیاهی مورد تجزیه و تحلیل و بررسی جهت معرفی رقم یا لاین برتر  قرار می گیرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید