Iranian Agriculture News Agency

هزینه‌کرد سی میلیارد تومان به منظور مرمت و بازسازی قنوات در سال 98

استان یزد یکی از استان‌های مهم قنات‌خیز کشور محسوب می‎‎شود و همواره به‌عنوان مهد قنات و قنات‎‎داری در کشور شهره بوده است. این استان زیستگاه شمار قابل توجهی از مقنیان با تجربه و استادکاران خبره در امر ایجاد، احیاء و بازسازی قنات است.

هزینه‌کرد سی میلیارد تومان به منظور مرمت و بازسازی قنوات در سال 98

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، سرپرست مدیریت آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان این‌که 8 درصد قنوات کشور در استان یزد قرار دارد، گفت: هم‌اکنون بالغ بر 2630 رشته قنات دایر با طول حدود 2371 کیلومتردر سطح استان وجود دارد که نزدیک به 20 درصد آب بخش کشاورزی را تأمین و بالغ بر حدود 30 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی استان را تحت شرب خود دارند.

عباس بشارتی گریزی به اعتبارات سال گذشته این مدیریت هم زد و گفت سال گذشته در بخش اعتبارات کمک های فنی و اعتباری 130میلیارد ریال، اعتبارات سیل 147 میلیارد ریال و اعتبارات استانی 27 میلیارد ریال و مجموعاً 304 میلیارد ریال به مرمت و بازسازی قنوات استان کمک شد.

بشارتی با بیان اینکه دو قنات زارچ و حسن آباد مشیر جزو طولانی ترین قنات های دنیا و ثبت جهانی شده اند گفت قنات سرمایه ملی و میراث گران‎‎بهای پیشینیان است و بالا بودن شمار قنوات در استان یکی دیگر از نکاتی است که به امر احیاء، مرمت و بازسازی قنوات اهمیت مضاعف بخشیده است.

سرپرست مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: از مجموع قنوات دایر استان، 1466 قنات در شهرستان تفت، 456 رشته قنات در شهرستان مهریز  و 250 رشته قنات در شهرستان اردکان و بقیه در شهرستان‎‌های استان قرار دارند.

بشارتی قنوات را به‌لحاظ موقعیت به سه دسته کوهستانی، کوهپایه‎‎ای‎‎(دامنه ای) و دشتی دسته‎‎بندی کرد و گفت: 85 درصد قنوات استان در مناطق کوهستانی و کوهپایه‌ای و هوابین هستند و 15 درصد بقیه در دشت واقع شده‌اند‎‎.

این مقام مسئول با اعلام اینکه بیشترین آبدهی قنوات استان مربوط به قنات های حسن آباد یزد و تاج آباد هرات با آبدهی هر کدام 120 لیتر در ثانیه است گفت مجموع تخلیه سالیانه آب از قنوات استان حدود 166 میلیون متر مکعب در سال (98-99) و متوسط آبدهی هر قنات دو لیتر در ثانیه برآورد شده است، و این در حالی است که در آمار سال 1377 متوسط آبدهی قنوات استان بالغ بر چهار لیتر در ثانیه گزارش شده بود.

عباس بشارتی با اشاره به علل کم آبی قنات ها در این استان، اظهار داشت: نبود بارندگی مناسب، لایروبی و مرمت نشدن به موقع قنات ها از طریق بهره‌برداران و حفر چاه‌های غیر مجاز در حریم قنات ها، از دلایل کاهش آبدهی و خشکیدگی قنات هاست.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان یزد گفت:۷۲ درصد آب کشاورزی روستا‌های شهرستان‌های تفت و مهریز از چشمه‌ها و قنات‌های موجود در این منطقه تأمین می‌شود که آبدهی این منابع آبی در گرو بارش باران است و به همین جهت مرمت و حفظ این قنات‌ها در اولویت کاری بخش کشاورزی استان یزد قرار دارد.

این مسئول بهینه‎‎سازی مصرف آب در بخش کشاورزی را خواستار شد و گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی در استان بهینه‌سازی مصرف آب و افزایش بهره‌وری از طریق ارتقای راندمان آبیاری، کاهش تلفات آب، اصلاح روش‎‎های آبیاری و استفاده از گیاهان کم آبخواه در الگو و ترکیب کشت دارای اهمیت ویژه‎‎ای است.

لازم به ذکر است تعداد بهره‎‎بردار مستقیم از قنوات استان 30 هزار و 662 نفر و بیشترین آبدهی قنوات در استان مربوط به قنوات تاج‌آباد در شهرستان خاتم و دهنو حسن‎‎آباد واقع در شهرستان یزد است

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید