Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز

پیش بینی برداشت حدود 62 هزار تن گندم از مزارع استان البرز در سال جاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز پیش بینی کرد حدود 62 هزار تن گندم از مزارع استان البرز در سال جاری برداشت شود.

پیش بینی برداشت حدود 62 هزار تن گندم از مزارع استان البرز در سال جاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان البرز، سیدمجید موسوی گفت: با عنایت به سیاست­های حمایتی دولت از تولید محصولات استراتژیک، هر ساله برنامه­های متنوعی برای توسعه کمی و کیفی محصولات زراعی کشت پاییزه (گندم، جو و کلزا) در سطح استان صورت می­‌گیرد.

وی افزود: سطح سبز محقق شده محصول گندم در سال زراعی جاری 10هزار و 661 هکتار در 6 شهرستان استان است که با توجه به اقدامات انجام شده شامل توزیع بذور اصلاح شده به مقدار 1359 تن، توزیع کود پایه و سرک به کلیه مزارع به مقدار 4835 تن، عملیات مبارزه با علف‌‌های هرز مزارع گندم در سطح 7881 هکتار، مبارزه با سن غلات در مرحله مادر بالغ بر 1452 هکتار و شروع عملیات کنترل زنگ زرد و سایر بیماری­‌های گندم در سطح 40 هکتار و با توجه به بارش­های خوب بهاره انتظار می‌­رود حدود 62 هزار تن گندم در مجموع از مزارع گندم استان برداشت شود.

وی در ادامه گفت: برای تحقق برنامه برداشت حدود 40 دستگاه کمباین در محصول گندم مورد نیاز می­باشد. وبرای افزایش عملکرد مزارع نیز تا کنون 5230 هکتار از مزارع گندم با استفاده از انواع کودهای حاوی عناصر ماکرو و میکرو به منظور افزایش کمی و کیفی گندم محلول پاشی شده است.

 

   در خصوص محصول جو سطح محقق شده کشت این محصول 6724 هکتار در 6 شهرستان استان می­باشد.که با توجه به اقدامات انجام شده شامل توزیع بذور اصلاح شده به مقدار 455 تن، توزیع کود پایه و سرک به کلیه مزارع به مقدار 2677 تن، عملیات مبارزه با علف­های هرز مزارع جو برای کنترل علف­های پهن­برگ و نازک­برگ در مجموع در سطح 4560 هکتار، مبارزه با سن غلات در مرحله مادر 550 هکتار و نیز با توجه به بارش­های بسیار خوب و بموقع بهاره انتظار می­رود مقدار 32 هزارتن محصول جو در مجموع از مزارع جو استان برداشت شود. که برای تحقق برنامه برداشت این محصول نیز حدود 30 دستگاه کمباین در محصول جو مورد نیاز می­باشد.و برای افزایش عملکرد مزارع نیز تا کنون 3213 هکتار از مزارع جو با استفاده از انواع کودهای حاوی عناصر ماکرو و میکرو به منظور افزایش کمی و کیفی جو محلول پاشی شده است.

 

مهندس موسوی در زمینه کشت دانه های روغنی اظهار داشت: سطح کشت محصول کلزا در استان البرزدر سال زراعی 99-98 که با پیگیری بی­بدیل همکاران و همت کشاورزان حدود 921 هکتار بود، پس از حذف مزارع ضعیف و ... هم­اکنون سطح سبز این محصول در استان البرز به 904 هکتار رسیده است که نسبت به سال زراعی قبل حدود 80 درصد رشد نشان می­دهد.

این مقام مسئول عنوان نمود: برنامه­­های حمایتی سازمان از کشت این محصول استراتژیک شامل مواردی چون؛ تأمین بذور اصلاح شده هیبرید و OP (آزاد گرده افشان) به مقدار حدود 6 هزارکیلوگرم، پرداخت یارانه خرید دستگاه کارنده به مبلغ 100 میلیون ریال بازای هر دستگاه، پرداخت تسهیلات کشت (سرمایه در گردش) 50 میلیون ریال بازای هر هکتار، تأمین سموم علف­کش پیش­رویشی و پس­رویشی، تأمین نهاده کود شیمیایی پایه (ازته، فسفاته و پتاسه) و کود سرک (ازته) به کلیه مزارع بود. که با توجه به موارد فوق و نزولات جوی بسیار مناسب و بموقع، مبارزه با علف­های هرز در سطح 1012 هکتار، تأمین کود پایه و سرک به مقدرا 750 تن، مبارزه با شته روغنی و سایر آفات در سطح 631 هکتار و ... انتظار می­رود متوسط عملکرد در مزارع کلزا در استان به حدود 2320 کیلوگرم در هکتار برسد و مجموع برداشت این محصول نیز به حدود 2100 تن بالغ گردد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید