Iranian Agriculture News Agency

بازدید مستمر کارشناسان حفظ نباتات از مزارع، باغات و گلخانه ها جهت کنترل آفات و بیماری‌ها

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز خبر داد: کارشناسان حفظ نباتات از مزارع، باغات و گلخانه ها جهت کنترل آفات و بیماریها به صورت مستمر بازدید می‌کنند.

بازدید مستمر کارشناسان حفظ نباتات از مزارع، باغات و گلخانه ها جهت کنترل آفات و بیماری‌ها

به گزارش خبرنگار ایانا در استان البرز، مرتضی امید بخش گفت: شبکه های مراقبت و پیش آگاهی بخش دولتی مستقر در ستاد سازمان و مدیریت های شهرستان و همچنین بخش خصوصی مستقر در شهرستان های استان ( شامل کلینیک های گیاهپزشکی تحت نظارت مدیریت حفظ نباتات) بازدید های و پایش های منظم از مزارع، باغات و گلخانه ها را در سطح استان انجام داده و رصد آفات، بیماری ها و علف های هرز به صورت مستمر صورت گرفته و اطلاع رسانی مناسب در جهت کنترل به موقع آنها انجام شده است.

وی افزود: با عنایت به بارندگی های اخیر و شرایط مساعد آب و هوایی بویزه دما و رطوبت احتمال شیوع عوامل خسارتزای گیاهی در سال زراعی جاری، لزوم بازدید های متعدد توسط کارشناسان مدیریت حفظ نباتات  و توصیه های کارشناسی لازم جهت جلوگیری از شیوع و گسترش عوامل خسارتزا به مدیریت شهرستان ها و کشاورزان استان از طرق مختلف ارایه گردیده است .

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان البرزدر خصوص اهم اقدامات انجام شده گفت: در مزارع گندم ،کل سطح سمپاشی شده علیه علف های هرز گندم در سطح 7881 هکتار انجام شده که در سطح 6656 هکتار علف های هرز نازک برگ و در سطح 7006 هکتار مبارزه علیه علف های هرز پهن برگ صورت گرفته است. در مزارع جو،کل سطح سمپاشی شده علیه علف های هرز جو در سطح 4560 هکتار بوده که در سطح 1880 هکتار مبارزه علیه علف های هرز نازک برگ و در سطح 2855 هکتار مبارزه علیه علف های هرز پهن برگ انجام شده است.

وی افزود: جهت کنترل سن مادری در مزارع گندم در سطح 1450 هکتار و در مزارع جو در سطح 550 هکتار سمپاشی صورت گرفته است و این عملیات همچنان ادامه دارد. همچنین با توجه به ظهور نشانه های بیماری خسارتزای زنگ زرد در مزارع گندم استان پایش ها و توصیه های لازم انجام شده و در سطح 22 هکتار کانون کوبی از طریق مبارزه شمیایی صورت گرفته است. در خصوص محصول کلزا، کل سطح سمپاشی شده علیه علف های هرز کلزا در سطح 792 هکتار می باشد که در سطح 709 هکتار مبارزه علیه علف های هرز نازک برگ و در سطح 213 هکتار مبارزه علیه علف های هرز پهن برگ صورت گرفته است.همچنین در سطح 615 هکتار علیه شته مومی کلزا مبارزه شیمیایی صورت گرفته است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی به کشاورزان استان توصیه نمود: با توجه به اینکه شرایط آب و هوایی سالجاری بسیار مناسب برای استقرار عوامل بیماریزای گیاهی می باشد و اخیراً بیماری زنگ زرد بعنوان یکی از مهمترین عوامل خسارتزای گندم و جو در بعضی از مناطق استان مشاهده شده است. لذا مزارع روزانه نیاز به بازدید مستمر داشته و در صورت مشاهده علایم بصورت جوش های زرد رنگ بویژه روی برگ های جدید، کشاورزان سریعاً با مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی اقدام به کانون کوبی از طریق سمپاشی کنند.

همچنین با عنایت به اینکه در حال حاضر ریزش آفت سن غلات در مزارع گندم و جو استان انجام شده، این عامل خسارتزا نیز نیاز به بازدیدهای مستمر داشته تا در صورت رسیدن به نرم مبارزه (2-3 عدد آفت سن در متر مربع) سریعاً اقدام به سمپاشی مزارع با سموم توصیه شده شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید