Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی :

سامانه نواری در کشاورزی ابرکوه سبب صرفه جویی آب تا ۵۰ درصد شد

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: از ۲ هزار هکتار اراضی کشت بهاره شهرستان ۲۵ درصد آن به روش آبیاری نواری (تیپ، Tepe) و علمی روز تجهیز شد و با استفاده از این روش ۵۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

سامانه نواری در کشاورزی ابرکوه سبب صرفه جویی آب تا ۵۰ درصد شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، یکی از تجهیزات آبیاری قطره‌ای نوار تیپ است که بیشتر برای کشت‌های ردیفی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در کشاورزی برای آبیاری گیاهان وسیله پخش آب به اندازه کافی نزدیک گیاه نصب می‌شود تا آب از طریق نفوذ عمقی در خاک به محدوده ریشه گیاه برسد.

در این سیستم، آب در نزدیکی منطقه توسعه ریشه گیاه به زمین داده می‌شود تا مساحت و عمق کوچکی از سطح خاک خیس شود و  با استفاده از روش آبیاری قطره‌ای می توان تلفات آب را به مقدار قابل ملاحظه‌ای کاهش داد.

مهدی غیب الهی افزود: با توجه به تداوم خشکسالی و محدویت منابع آبی کشاورزان برای تامین آب بخش کشاورزی ، تلاش جدی برای اجرای سامانه آبیاری نوین در مزارع و باغ ها دارند.

وی بابیان اینکه کاشت بیشترین محصولات بهاره شامل سبزی ، صیفی، گوجه فرنگی ، خربزه ، کدو ، طالبی و مجدی ، بادمجان و پیازمحلی است ، اظهار کرد: کاشت بیشتر این محصولات به اتمام رسید و برخی هم تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه دارد.

این مسئول بیان کرد: به دلیل شیوع کرونا  و همچنین با توجه به شرایط آب و هوایی  و سرما و توفان وقفه کوتاهی  در کاشت محصولات زراعی بهاره بروز کرد.

غیب الهی با اشاره به اینکه بیشتر محصولات بهاره این شهرستان ارگانیگ است ، پیش‌بینی کرد که در موقع برداشت  محصول که از تیرماه آغاز و  تا اواخر آبان ماه ادمه دارد، ۷۵هزار تن  محصول تولید و روانه بازار مصرف شود.

وی  اضافه کرد: ابرکوه یکی از قطب های عمده تولید انواع محصول کشاورزی استان یزد است .

مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه یادآور شد: برای مدیریت برداشت و بهره‌وری بهتر آب در بخش کشاورزی، با حمایت و کمک‌های بلاعوض دولت چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از باغ‌ها و اراضی زراعی از سال‌ ۱۳۷۳ تاکنون به سیستم آبیاری نوین تجهیز شد.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه ۲۰ هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم بیش از ۲ دهه پدیده خشکسالی ۱۵ هزار هکتار آن به کشت محصول کشاورزی اختصاص دارد که از این میزان هشت هزار هکتار به باغ‌های میوه و هفت هزار هکتار آن هم به اراضی زراعی اختصاص دارد.

۴۰ درصد اشتغال ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند.

۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی ابرکوه به مدت ۱۰ ماه از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳رشته قنات تأمین می‌شود و سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید و بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید