Iranian Agriculture News Agency

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی :

کشاورزان یزد ۶۵۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت : با هدف توسعه کشت محصولات کم آبخواه و صرفه جویی در مصرف آب در سال زراعی ۹۹- ۹۸ مبلغ ۶۵۰ میلیارد ریال وام ارزان قیمت به کشاورزان استان پرداخت شد.

کشاورزان یزد ۶۵۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، اکبر شیخ علیشاهی درحاشیه بازدید از چند طرح گلخانه ای در ابرکوه به خبرنگار ایانا، اظهار کرد: با پرداخت این میزان تسهیلات به ۱۴۹ نفر از متقاضیان بخش خصوصی ، ۸۰ هکتار اراضی  در اجرای طرح توسعه کشت گلخانه ای در استان واگذار شد .

وی  با بیان اینکه ۷۰ درصد محصولات گلخانه ای استان به خارج صادر می شود ، افزود : در سال ۱۳۹۸ ،  ۳۷۳ هزار تن محصولات به بازارهای روسیه و عراق و  حوزه خلیج‌ فارس صادر ‌شد .

شیخ علیشاهی ادامه داد: هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی استان به محصولات گلخانه‌ای اختصاص دارد که سالانه  از این مقدار سطح زیرکشت ۵۴۰ هزار تن محصول تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد گوجه فرنگی و ۲۲درصد خیار سبز گلخانه‌های کشور در یزد تولید می شود ، اضافه کرد: یزد از لحاظ تولید محصول گلخانه‌ای مقام دوم کشور را دارد و در تولید این محصولات تاکنون زمینه اشتغال ۱۶ هزار نفر فراهم شد.

شیخ علیشاهی با اشاره به محدویت منابع آبی و تغییر الگوی کاشت و بهره وری مصرف آب دربخش کشاورزی از سنتی به روش های جدید تصریح کرد: توسعه کشت محصولات گلخانه برای کشاورزان مقرون به صرفه است .

وی همچنین خاطرنشان کرد: در راستای توسعه کشت محصول کم آبخواه ، ۳۶۵ مورد پرونده تقاضای تسهیلات ساخت گلخانه در سطح ۲۱۰ هکتار با ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار به بانک های عامل استان معرفی شد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد ، تاکید کرد: در صورت پرداخت این مبلغ ، علاوه بر افزایش تولید زمینه اشتغال  بیش از هزار نفر فراهم می شود.

به گفته وی در این مدت متقاضیان احداث ۶۰ هکتار محصولات گلخانه ای بدون دریافت وام بانکی منابع مالی لازم را از محل سرمایه و اندوخته های شخصی خود تامین و پرداخت کردند.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای این تعداد  طرح توسعه ، علاوه بر افزایش ۱۷ هزار تن محصول که بیشتر خیار وگوجه فرنگی  است ، زمینه اشتغال بیش از هزار  نفر فراهم شد.

تولید محصول در فضای باز هر هکتار ۳۰ تن و در گلخانه های معمولی ۳۰۰ تن و در گلخانه های جدید  (N. f. t ) بالای ۶۰۰ تن است و در این زمینه  مصرف آب برای کاشت محصول گلخانه‌ای نسبت به کاشت در فضای باز ۱۰ برابر کاهش دارد و علاوه بر آن اشتغال را به ۱۰ برابر افزایش می‌دهد.

از ۱۱۴ هزار هکتار اراضی قابل کشت استان یزد  ۳۳ هزار و ۱۵۱ هکتار ( ۲۹ درصد) زراعی و ۸۳ هزار و ۱۶۴ هکتار ( ۷۱درصد) به کشت محصولات باغی اختصاص دارد.

مجموع اراضی قابل کشت استان ۱۷۰ هزار هکتار است که به دلیل تداوم خشکسالی و تغییر الگوی کشت و کشت گیاهان کم آبخواه هم اکنون ۱۱۴ هزار هکتار آن زیرکشت قرار دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید