Iranian Agriculture News Agency

توسعه کاشت گل محمدی در ابرکوه رو به افزایش است

مسوول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: با وجود محدودیت منابع آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی و لزوم تغییر الگوی کشت سنتی ،طرح توسعه کاشت گل محمدی به عنوان گیاهی کم آبخواه در این شهرستان رو به افزایش است.

توسعه کاشت گل محمدی در ابرکوه رو به افزایش است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، حسن زارع در حاشیه آغاز برداشت گل محمدی در یکی از گلستان های منطقه به خبرنگار ایانا افزود: گل محمدی از جمله گیاهان کم آبخواه است و طرح توسعه کشت آن توجیه اقتصادی بالایی برای کشاورزان  و بهره برداران دارد.

وی اظهارکرد: با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه، توسعه کشت آن با توجه به شرایط اقلیمی که منطقه کمی آبی است در برنامه کاری کشاورزان این شهرستان است.

وی بابیان اینکه ۲۵ هکتار در این شهرستان به کاشت گل محمدی اختصاص دارد اظهارکرد: امسال  این رقم  نسبت به سال گذشته ۱۰ هکتار افزایش یافت.

زارع خاطرنشان کرد: تلاش داریم تا در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و تحقق شعار انتخابی جهش تولید در سال ۹۹ بتوانیم سطح زیرکشت گل محمدی را به ۲ برابر میزان فعلی افزایش دهیم.

زارع ، با اشاره به کار برداشت این محصول ادامه داد:  با احتساب هزار و ۷۰۰ کیلوگرم در هکتار، حدود۴۵ هزار کیلوگرم گل خشک تولید شود.

مسئول تولیدات گیاهی جهادکشاورزی ابرکوه اضافه کرد: بیشترین سطح زیرکاشت این محصول با ۲۰ هکتار در بخش بهمن ابرکوه قرار دارد .

زارع یادآور شد: اسکندر کارگر یکی از باغداران و کارآفرینان موفق بخش بهمن  است که  سال قبل اقدام به ساخت گلستان (گل محمدی) به مساحت چهار هکتار به روش قلمه کرد.

وی با اشاره به اینکه توسعه کاشت محصولات کم آبخواه از چند سال قبل به دلیل کاهش بارندگی و افت سطح آب های زیرزمینی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی یزد در ۱۰ شهرستان قرار دارد، یادآورشد: کاشت محصولات کم آبخواه به ویژه گیاهان دارویی که محصولی زود بازده هستند، در اولویت این نهاد قرار دارد.

این مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه تاکید کرد: افرادی که متقاضی توسعه و کشت گلستان های گل محمدی هستند، جهاد کشاورزی علاوه بر پرداخت وام خود اشتغالی با بهره هفت درصد ، آنها را در توسعه و کاشت این محصول و دیگر گیاهان دارویی کمک می کند.

گل محمدی یکی از گیاهان دارویی به شمار می رود و خاصیت تسکین بخش دارد و این محصول همچنین برای تولید انواع عطر و ادکلن و عرق گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه  ۲۰ هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم بیش از ۲ دهه پدیده خشکسالی ۱۵ هزار هکتار آن به کشت محصول کشاورزی اختصاص دارد که از این میزان هشت هزار هکتار به باغ‌های میوه و هفت هزار هکتار آن هم به اراضی زراعی اختصاص دارد.

۴۰ درصد اشتغال ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند.

۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی ابرکوه به مدت ۱۰ ماه از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات تأمین می‌شود و سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید و بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید