Iranian Agriculture News Agency

برداشت گل محمدی در خاتم آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی خاتم از افزایش ۶٠ هکتار سطح کشت گل محمدی در سال زراعی ۹۹- ۹۸ در این شهرستان خبر داد و گفت: برداشت این محصول در منطقه آغاز شد.

برداشت گل محمدی در خاتم آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، مجتبی آغاز با بیان اینکه سطح زیرکشت این گیاه ١٠٠ هکتار است افزود: در حالیکه از هر هکتار باغستان های این گیاه ٢ تن گل‌تر برداشت می شود و در خاتم این عدد به چهار تن نیز می رسد.

آغاز تصریح کرد: با توجه به افزایش سطح زیرکشت در این شهرستان گلاب گیری به صورت سنتی در روستای کوشک انجام می‌شود و در آینده فراوری  به مرحله صنعتی و اسانس گیری می رسد.

وی اضافه کرد: خاتم به دلیل تنوع آب و هوایی مستعد تولید انواع گل و گیاهان دارویی و کم آبخواه است و روستای «کوشک» به عنوان مزرعه نمونه کشت گل محمدی انتخاب شد.

وی اضافه کرد: گل محمدی به صورت قلمه و پاجوش از آذرماه تا پایان اسفندماه کشت می‌شود و از فروردین تا اردیبهشت ماه به صورت گلبرگ و غنچه برداشت می شود.

آغاز بیان کرد: این گیاه ١٢ سال گل می‌دهد و صرفه اقتصادی آن از سال سوم چشمگیر است،  و بعد از ١٢سال شاخه این گیاه به اندازه ٢٠ سانتی متر بریده و باغستان جدید احداث می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی خاتم اظهارداشت:گل محمدی گیاهی کم آبخواه است که نیاز آبی آن در هر منطقه متفاوت است و در این شهرستان به پنج تا ۶ مرحله آبیاری نیاز دارد و اجرای آبیاری قطره‌ای در باغستان‌ها موجب بهره وری آب و افزایش تولید گل می‌شود.

آغاز با توجه به شعار جهش تولید در سال ۹۹ از سوی مقام معظم رهبری گفت: با توجه به سیاست‌های وزرات جهاد کشاورزی در راستای اصلاح الگوی کشت و افزایش سطح گیاهان دارویی کم آبخواه، کشت این نوع گیاهان در دستور کار است و این روند در شهرستان افزایش می‌یابد تا رونق تولید و درآمدزایی در حوزه کشاورزی را شاهد باشیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید