Iranian Agriculture News Agency

اجرای عملیات پیوند از طریق تعویض تاج و سرشاخه کاری با ارقام اصلاح شده روز دنیا در مرند

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: عدم مدیریت صحیح باغ های گردو در شهرستان مرند باعث وارد شدن خسارات سنگین مالی به باغداران شده است.

اجرای عملیات پیوند از طریق تعویض تاج و سرشاخه کاری با ارقام اصلاح شده روز دنیا در مرند

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، منوچهر رحمانی، ضمن بیان این مطلب افزود: تعویض تاج درختان گردو، یکی از راهکارهای نجات باغ‌های شهرستان مرند و حرکت به سوی تولید پایدار و محصول باکیفیت است.

وی، ادامه داد: گردو یکی از مهم­ترین محصولات خشکباری ایران است، برای داشتن یک تولید مناسب و اقتصادی در باغ­های بذری از قبل کاشته شده این محصول، تنها گزینه سریع­ و باصرفه­ ممکن جهت اصلاح درختان بذری، اجرای عملیات پیوند از طریق تعویض تاج یا سرشاخه­کاری با ارقام اصلاح شده روز دنیا است.  

رحمانی، اظهار کرد: مساحت کل باغهای شهرستان مرند بیش از 10 هزار هکتار است که از این مساحت، سیب در سطح 3000 هکتار، زردآلو 3000 هکتار و از لحاظ تولید گردو دارای رتبه سوم با سطحی بیش از 1000هکتار با متوسط عملکرد 2800کیلوگرم است که سالانه حدود بیست و هشت هزار تن گردو در شهرستان مرند تولید می شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند عنوان کرد: به منظور افزایش عملکرد و مقاوم سازی درختان بومی و فاقد عملکرد مناسب با هرس سنگین شدید، تاج درخت گردو تعویض و با استفاده از پیوندک هایی که از ارقام خوش بار و دیر برگ تهیه شده، از طریق پیوند سرشاخه طی یک  تا دو سال تاج درخت عوض می شود و پایه های قدیمی دارای شاخه های جوان، مقاوم و با عملکرد مطلوب می شوند.

وی با بیان اینکه تعویض تاج باغات نابالغ باید نسبت به بالغ از اولویت بیشتری برخوردار باشد، افزود: چون درختان در مرحله نابالغ به باردهی نرسیده‌اند حذف یا کاهش محصول ناشی از تعویض تاج ناچیز است و با توجه به اینکه حجم تاج درخت کم بوده و نیز قطر شاخه‌ها کوچک است از این رو هزینه‌های اجرایی آن نیز کمتر است.

 رحمانی تاکید کرد: در این مسیر باید فراموش نکنیم که قدرت رشد نبات در دوران قبل از بلوغ درخت زیاد بوده و درصد گیرایی پیوندها بالا است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند خاطر نشان کرد: سرمای دیررس و بارندگی های بهاره (همزمان با گلدهی)، شیوع آفات خصوصاً چوبخوارها (آفت کرم خراط یا فری)، آلودگی درختان گردو به بیماری قارچی آنتراکنوز و بلایت باکتریایی تهدیدی جدی برای تولید گردو بوده که طی سال های اخیر باعث خشکیدگی یا زوال تدریجی درختان گردو وکاهش شدید محصول گردو در شهرستان شده است.

وی گفت: این عوامل خسارتزا در اکثر باغات گردوی شهرستان (باغات قدیمی) توسعه یافته و عدم مدیریت صحیح باغهای گردو باعث وارد شدن خسارات سنگین مالی به باغداران شده است.

 رحمانی با بیان اینکه بهره برداران و تولیدکنندگان محصول گردو در مناطق مختلف شهرستان مرند عمدتاً از ارقام بذری و محلی استفاده کرده اند که نوعاً از تنوع ژنتیکی بالا و عدم یکنواختی و حساسیت به آفات و بیماریها برخوردار هستند، افزود: عمده درختان گردوی شهرستان مرند زود برگ ده و حساس در مقابل سرمای دیررس بهاره هستند و در سال های اخیر به علت وقوع سرمای دیررس بهاره آسیب دیده و عملکرد آنها به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.

 وی گفت: متاسفانه درختان گردو فاقد تغذیه متعادل (خصوصاً کوددهی پتاس و فسفر) بوده و لذا در برابر سرمازدگی و آفات حساس تر شده اند. ارقام غالب کشت شده گردو در شهرستان مرند از نوع بذرهای اصلاح نژاد شده نیست.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند تاکید نمود: واقعیت این است که هیچ حرکتی بدون داشتن تحقیقات و مطالعه همه جانبه به نتیجه مطلوب نمی رسد و یکی از اهداف سازمان جهادکشاورزی استان و مدیریت جهادکشاورزی شهرستان، اصلاح نژاد است تا ارقامی با بازدهی بالا و مقاوم تولید کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید