Iranian Agriculture News Agency

آلوده شدن 30 هکتار از ارضی خراسان جنوبی به ملخ صحرایی

رئیس سازمان در تشریح آخرین وضعیت هجوم ملخ‌ها به استان گفت: مقابله با ملخ‌های مهاجم همت جهادی می‌طلبید که خدا را شکر تا امروز گام‌های موثری برداشته شده است.

آلوده شدن 30 هکتار از ارضی خراسان جنوبی به ملخ صحرایی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، غلامرضا قوسی افزود: با برنامه‌ریزی مناسب باید کانون‌ها مدیریت شود تا هر چه سریع‌تر این آفت از مزارع و اراضی کشاورزی خراسان جنوبی دفع شود و اولویت مسائل اجرایی در سه شهرستان نهبندان، زیرکوه وسربیشه به مقابله با ملخ و مدیریت کانون است.

وی بیان کرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر مراتع سبز، رطوبت کافی در حاشیه رودخانه‌های قدیمی، مسیل‌ها و دشت‌های دارای خاک نرم وجود دارد که محیط مناسبی برای تخم‌ریزی آفت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه آمار هجوم ملخ صحرایی ساعت به ساعت متفاوت است اما تا این لحظه ۳۰ هزار هکتار اراضی استان آلوده شده است گفت: پیش‌بینی می‌شود ۵۰ هزار هکتار اراضی استان در مجموع آلوده شود.

وی عنوان کرد: ملخ صحرایی قدرت پرواز روزانه 200 تا 300 کیلومتر را دارد و این آفت هنوز در مرحله تخم‌ریزی و جفت‌گیری بوده و ظرف 20 تا 25 روز بعد پوره‌های ملخ نمایان می‌شود البته این ملخ‌ها پنج نسل دارند که قدرت تخریب نسل چهارم و پنجم آن بسیار بالا خواهد بود.

قوسی تصریح کرد: این ملخ‌ها تاکنون بیشتر به مراتع استان خسارت وارد کرده‌اند، البته در نهبندان هجوم آنان به مزارع دیم نیز مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه امسال هجوم ملخ‌ها بسیار گسترده‌تر بود و امکانات موجود ما برای مبارزه جوابگو نیست که پیگیر تهیه سم‌پاش و امکانات لازم از وزارتخانه هستیم اظهار داشت: در این زمینه معاونت حفظ نباتات وزارتخانه قول تخصیص اعتبار برای خرید امکانات مبارزه‌ای لازم را داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: از طریق وزارت جهاد کشاورزی پیگیر تهیه دستگاه سم‌پاش از استان‌های همجوار از جمله خراسان رضوی و خراسان شمالی هستیم که کمتر درگیر آفت هستند.

قوسی اظهار داشت: در ستاد مدیریت بحران ملخ صحرایی نیز مقرر شد که جهاد کشاورزی نسبت به تهیه سموم، سم پاش و امکانات لازم اقدام کند و برای مبارزه ضربتی از امکانات و ظرفیت دستگاه‌های متولی، نیروی‌های بسیجی، جهادی و مردمی و نیروی‌های نظامی و انتظامی استفاده شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید