Iranian Agriculture News Agency

چرای دام در مراتع قشلاقی کاشان تا بیستم اردیبهشت ادامه دارد

به منظور حفظ منابع و پوشش مرتعی، کوچ دام مرتع داران قشلاقی پیش از این تاریخ به مراتع ییلاقی ممنوع است.

چرای دام در مراتع قشلاقی کاشان تا بیستم اردیبهشت ادامه دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، رئیس اداره منابع طبیعی کاشان گفت: با هماهنگی اداره کل منابع طبیعی اصفهان مقرر شد مراتع قشلاقی شهرهای مجاور تا بیستم اردیبهشت‌ماه به منظور چرای دام در اختیار مرتع داران قرار گیرد.

محمد مهدی شریفی  اظهار کرد: فصل چرای ییلاقی از ابتدای خرداد آغاز می شود و چنانچه مرتع داران قبل از این فرصت، به مناطق ییلاقی شهرستان کاشان وارد شوند، با مرتعداران متخلف مطابق مقررات قانونی توسط مرجع قضایی برخورد خواهد شد.

وی افزود: شرایط بارندگی سال جاری که در زمان مناسب انجام شد، باعث رشد و شکوفایی گیاهان یک ساله در مناطق ییلاقی شده که ورود دام، منجر به نابودی آنها می‌شود. همچنین، این بارش‌ها باعث غنای مراتع قشلاقی و مناسب چرای دام در این فصل است.

وی تصریح کرد: زمان استفاده از مراتع ییلاقی از ابتدای خرداد آغاز می‌شود و تا پایان شهریور هر سال ادامه دارد و بنا به قانون ورود دام در ماه‌های فروردین و اردیبهشت به مناطق ییلاقی ممنوع است.

همچنین مدیرعامل شرکت تعاونی مرتعداران کاشان گفت: به منظور حفظ منابع و پوشش مرتعی ، کوچ دام مرتعداران قشلاقی پیش از این تاریخ به مراتع ییلاقی ممنوع است.

مصطفی گندمی اظهار کرد: با آغاز خرداد ماه، حدود ۱۵ مرتع دار از مناطق کاشان، مهاباد، نطنز، آران و بیدگل و قم از مراتع ییلاقی در کوهستانهای شهرستان کاشان استفاده می‌کنند که مجوز چرای ۱۰ هزار واحد دامی را شامل می شود.

وی تاکید کرد: رعایت این مهلت باعث حاصلخیزی خاک مراتع، افزایش نفوذ آب به خاک و جلوگیری از ایجاد سیل و رواناب در مناطق بالا دست شده و کمک می کند که گیاهان این مناطق به رشد کافی و مرحله بذردهی برسند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید