Iranian Agriculture News Agency

چهارآیین در گفتگو با ایانا:

شرکت پشتیبانی امور دام 20 درصد نهاده‌های دامی را تامین کرد

ردپای دلالان در تعیین قیمت‌ نهاده‌های دامی در بازار آزاد

رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی استان کرمانشاه گفت: شرکت پشتیبانی امور دام با اینکه وظیفه محدود تامین ۱۰ تا ۱۵ درصدی نهاده‌های دامی برای ذخایر استراتژیک و در حاشیه بازار را دارد اما در این برهه حساس خوش درخشید و بیش از ۲۰ درصد نهاده‌های دامی را تامین کرد

شرکت پشتیبانی امور دام 20 درصد نهاده‌های دامی را تامین کرد

برومند چهارآیین رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی استان کرمانشاه و کارشناس صنعت طیور کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با فیلم مرغ‌های تلف شده یک مرغداری که در فضای مجازی منتشر شده، اظهار کرد: تلفات مرغ در این مرغداری واقعیت دارد اما نمی توان به صراحت گفت که این تلفات به دلیل گرسنگی ناشی از عدم دریافت کنجاله سویا و ذرت باشد و با دیدن یک فیلم نمی‌توان این موضوع را کامل قضاوت کرد.

وی، بیماری های ویروسی فوق حاد، محرومیت از دسترسی به آب، کمبود اکسیژن و انتشار گازهای سمی را از دیگر علل تلفات مرغداری‌ها عنوان و اضافه کرد: قضاوت در خصوص دلیل اصلی تلفات در فیلم منتشر شده نیازمند بررسی میدانی است و با دیدن یک فیلم نمی‌توان به آن صحه گذاشت.

رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی استان کرمانشاه در رابطه با تامین نهاده‌های دامی در کشور تصریح کرد: ۹۰ درصد دان مرغ یا کنجاله سویا و ذرت را از خارج وارد می‌کنیم و این برای کشور ما که در شرایط کم آبی قرار دارد به منزله واردات ۱۵ میلیارد متر مکعب آب مجازی است.

وی در رابطه با مشکلات تأمین ارز برای نهادهای دامی گفت: گرفتاری‌هایی که در انتقال ارز داشتیم و تحریم‌ها باعث شده بانک ها و نهادهای بین المللی مالی نتوانند با ما همکاری کنند.

چهار آیین افزود: با اینکه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن نهاده دامی در بندر امام وارد شده و در این بندر پهلو گرفته است اما توقف بیش از 3 ماه انتقال ارز مانع اصلی تخلیه و ترخیص آن از گمرگ شده است.

وی با اشاره به این نکته که بر اساس قوانین گمرک، کشتی های پهلو گرفته پیش از تسویه حساب اجازه تخلیه ندارند، تصریح کرد: با تخلیه نشدن نهاده‌های دامی از کشتی‌های پهلو گرفته در بندر با کمبود کنجاله سویا و ذرت مواجه شدیم و کمبود نهاده دامی، مشکلاتی را برای تولید کنندگان صنعت طیور اعم از مرغ اجداد تا مرغ مادر و گوشتی ایجاد کرد.

چهارآیین با اشاره به اقدامات شرکت پشتیبانی امور دام در تامین نهاده‌های دامی عنوان کرد: شرکت پشتیبانی امور دام با اینکه وظیفه محدود تامین ۱۰ تا ۱۵ درصدی نهاده‌های دامی برای ذخایر استراتژیک و در حاشیه بازار را دارد اما در این برهه حساس خوش درخشید و بیش از ۲۰ درصد نهاده‌های دامی را تامین کرد اما نیاز صنعت بسیار بیشتر از حد و توان شرکت پشتیبانی امور دام است.

وی با انتقاد از ورود دلالان به بازار نهاده های دامی تاکید کرد: در شرایط کنونی قیمت‌های نهاده‌های دامی در بازار آزاد توسط دلال‌ها تعیین می‌شود، این افراد که از قِبَل تولید کننده ها به ثروت های نجومی رسیده‌اند و از هر فرصتی برای ایجاد التهاب در بازار نهاده‌ها در راستای منافع نامشروع خود نهایت استفاده را می کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید