Iranian Agriculture News Agency

برداشت گیاهان دارویی در سطح جنگل ها و‌ مراتع ممنوع است

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان از ممنوعیت برداشت گیاهان دارویی در سطح عرصه های ‌جنگلی و مرتعی استان خبر داد‎.‎

برداشت گیاهان دارویی در سطح جنگل ها و‌ مراتع ممنوع است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان همدان، عباس قبادی در گفتگو با ایانا در همدان افزود: برداشت گیاهان دارویی به طور سنتی و غیراصولی از گذشته تاکنون توسط افراد صورت می گرفت که این کار موجب تخریب رویشگاه های این محصولات شده و برخی مواقع موجب در معرض انقراض قرار گرفتن آنها می شود.

وی هدف از ایجاد این ممنوعیت را ایجاد فرصتی دوباره برای تقویت و تجدید رویش گیاهی عرصه های طبیعی همدان دانست و افزود: منابع طبیعی همدان همسو با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا و در راستای پیشگیری از شیوع این بیماری به ویژه در مناطق روستایی و جلوگیری از ایجاد آلودگی در نقاط مرتعی و جنگلی، برداشت گیاهان دارویی را ممنوع کرد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اظهار داشت: امسال به دلیل بارندگی های مطلوب، رویش گیاهان دارویی در مراتع از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده و در اجرای تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا در جلوگیری از برداشت این گیاهان باعث می شود این گونه ها یک سال استراحت کرده و خود را بازیابی کنند.

قبادی با بیان اینکه امسال هیچ گونه مجوز برداشت گیاهان دارویی در استان همدان صادر نمی شود گفت: هر گونه حمل و برداشت گیاهان دارویی از رویشگاه های طبیعی استان همدان ممنوع بوده و قاچاق محسوب می شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه اکثر مواقع برداشت گیاهان داروئی، صنعتی و خوراکی به صورت گروهی و دستی صورت می گیرد به علت رعایت نکردت نکات بهداشتی در برداشت و حمل به بازار مصرف، امکان انتشار و آلودگی مصرف کنندگان به این ویروس زیاد است بنابراین از شهروندان درخواست می شود از خرید و مصرف این نوع گیاهان داروئی تا اطلاع ثانوی خودداری کنند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با بیان اینکه بیشتر برداشت کنندگان گیاهان دارویی در این استان افراد غیربومی هستند از شهروندان خواست که در صورت مشاهده هرگونه برداشت بی رویه محصولات فرعی، تخریب، تصرف و آتش سوزی در مراتع و جنگل ها مراتب را از طریق سامانه ۱۵۰۴ به یگان حفاظت منابع طبیعی گزارش دهند.

قبادی گفت: علاوه بر گشت مراقبت از عرصه های منابع طبیعی توسط ماموران یگان حفاظت این اداره کل، بیش از  هشت هزار و ۵۰۰ همیار طبیعت در استان همدان با منابع طبیعی همکاری می کنند.

منابع طبیعی استان همدان رویشگاه گونه های داروئی از جمله کنگر، ریواس، اسفناج وحشی، غاز یاغی، پنیرک، موسیر، آویشن و تره کوهی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید