Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی شاهین‌دژ گفت:

۶۰۰ کیلومتر نوار تیپ رایگان بین کشاورزان شاهین‌دژی توزیع شد

مدیر جهاد کشاورزی شاهین‌دژ گفت: ۶۰۰ کیلومتر نوار تیپ رایگان در راستای کاهش مصرف آب بین کشاورزان این شهرستان توزیع شد.

۶۰۰ کیلومتر نوار تیپ رایگان بین کشاورزان شاهین‌دژی توزیع شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، سعید خدایی اظهار کرد : توزیع این میزان نوار تیپ در قالب فعالیت‌های ترویجی این اداره و به ازای هر نیم هکتار هفت حلقه بین هر کشاورز این شهرستان به صورت رایگان بوده است.

وی با بیان اینکه توزیع این گونه اقلام همچنان ادامه خواهد داشت، ادامه داد: نوار تیپ برای اراضی چون مزارع پیاز، چغندر و ذرت در جهت کاهش مصرف آب و در قالب طرح کمک به احیای دریاچه ارومیه توزیع می‌شود.

خدایی هدف از اجرای این طرح را تشویق کشاورزان به استفاده از روش‌های آبیاری نوین در جهت کاهش مصرف آب و بازدهی بیشتر اعلام کرد و افزود: استفاده از نوار تیپ، مصرف آب را بیش از ۸۰ درصد کاهش می‌دهد.

مدیر جهاد کشاورزی شاهین‌دژ اظهار کرد: کشاورزانی که برای آبیاری محصولات خود خواهان گسترش سطح نوار تیب در مزارع هستند، با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز سطح استان و پرداخت هزینه می‌توانند آن را دریافت کنند.

خدایی، بیان کرد: در روش‌های کنونی (غرقابی و بارانی) تمام سطح مزرعه به صورت یکسان آبیاری می‌شود اما در روش موضعی با کشیدن نوارهای مخصوصی (نوار تیب) آب تنها به سمت ریشه و اطراف محصول هدایت می‌شود.

وی گفت: این روش آبیاری در محصول‌هایی مانند سیب‌زمینی و توت‌فرنگی نیز که نیاز به آب بیشتری دارند، می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد.

شاهین‌دژ در مجموع دارای ۸۵ هزار هکتار زمین زراعی و باغی است که از این مقدار ۶۵ هزار هکتار به صورت دیم و مابقی هم به صورت آبی کشت می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید