Iranian Agriculture News Agency

مبارزه ۱۴ هزار هکتاری با ملخ صحرایی در استان فارس

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: تاکنون در ده شهرستان مورد هجوم ملخ صحرایی در این استان بیش از ۱۴ هزار هکتار مبارزه انجام شده است.

مبارزه ۱۴ هزار هکتاری با ملخ صحرایی در استان فارس

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس،حمید دبیری اظهار کرد:از دوازدهم فروردین ماه نیز مبارزه با پوره های ملخ صحرایی در سه شهرستان مهر، لامرد و فراشبند انجام می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: تاکنون در سطحی بالغ بر ۳۳۵ هزار هکتار از مراتع و مزارع استان فارس عملیات پایش ملخ صحرای صورت گرفت.

دبیری با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مبارزه با ملخ صحرایی و چگونگی ادامه مبارزه و پایش ملخ ها ابراز کرد: گزارش های پایش و مبارزه با ملخ صحرایی به صورت مستمر به سازمان حفظ نباتات کشور و سازمان فائو ارسال می شود.

به گفته وی؛ تاکنون شهرستان مهر با ۶ هزار و ۲۵۷ هکتار، شهرستان لامرد با پنج هزار و ۳۷۶ هکتار و شهرستان فراشبند با یک هزار و ۷۵۵هکتار بیشترین سطوح مبارزه را به خود اختصاص داده اند.

 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس درباره آفت سرخرطومی حنایی خرما نیز گفت: در استان فارس این آفت قرنطینه ای در چهار شهرستان گراش، لارستان، خنج و تاحدودی قیروکارزین گزارش شده است.

وی تصریح کرد:تا کنون یک هزار اصله نخل آلوده به سوسک سر خرطومی حنایی شناسایی که ۱۵۰ اصله از آن امحاء شدند.

به گفته وی؛ در مناطق مشکوک به وجود این آفت تله های فرمونی برای ردیابی و تائید حضور آفت نصب شده است.

 دبیری گریزی به خسارت آفت زنجره خرما زد و توضیح داد: دو عامل تراکم نخیلات  و میزان رطوبت هوا شیوع این آفت را شدت بخشیده که حدود ۴ تا ۵ هزار هکتار از نخلستان‌های استان فارس در این خصوص سمپاشی می‌شوند.

او افزود: بیشترین سطح تراکم آفت و مبارزه در شهرستان‌های فراشبند و کازرون به ویژه در بخش خشت و کمارج است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تاکید کرد: برای نخستین بار آفت زنجره در نخیلات مهر دیده شده است که به منظور کنترل آن استفاده از کارت زرد و سمپاشی با سموم مناسب توصیه می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید