Iranian Agriculture News Agency

بیش از ۴۴۷۷ هکتار از مزارع غلات شهرستان مرند علیه علفهای هرز سمپاشی شد

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: بیش از چهارهزار و 477 هکتار از مزارع غلات شهرستان مرند علیه علفهای هرز سمپاشی شد.

بیش از ۴۴۷۷ هکتار از مزارع غلات شهرستان مرند  علیه علفهای هرز سمپاشی شد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، منوچهر رحمانی افزود: با آغاز عملیات مبارزه شیمیایی با علف های هرز، از ابتدای فروردین ماه سال جاری تاکنون؛ در حدود چهارهزار و 477 هکتار از مزارع گندم و جو شهرستان مرند عملیات سمپاشی انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه این سمپاشی درقالب عملیات مبارزه شیمیایی با علفهای هرز پهن برگ ونازک برگ به صورت مجزا و توام درشهرستان صورت گرفته افزود: علف هرز بنا بر تحقیقات صورت گرفته می تواند بسته به تراکم آن در سطح مزارع بین ۱۰ تا ۲۰ درصد بر عملکرد محصول تاثیر گذاشته و میزان تولید را کاهش دهد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند با بیان اینکه علف هرز می تواند در خلوص محصول برداشتی ایجاد مشکل کند، ادامه داد: زمان محدودی برای کنترل علف های هرز در مزارع وجود دارد.

وی افزود: کشاورزان قبل از اینکه مرحله دوم ساقه تشکیل شود و گندم به ساقه برسد، فرصت دارند تا با استفاده از سموم انتخابی مزارع خود را سمپاشی کنند که خوشبختانه با پیگیری های انجام شده به اندازه کافی سم اقتصادی در استان موجود است.

 رحمانی تصریح کرد : برابر بازدیدهای مکرر از اماکن و مزارع غلات آبی و دیم و بررسی گزارشات و فرم های زیستی سن غلات دهستان ها، اولین ریزش سن مادری در سال جاری در مزارع گندم و جو در یکی از روستاهای تابع شهر کشکسرای به صورت موردی مشاهده شده است و در بیش از 5 هکتار از مزارع غلات شهرستان مبارزه با سن مادری انجام شده است و مبارزه با سن پوره نیز آغاز شده و در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در سال زراعی 98-99 تا کنون بیش از 500 اطلاعیه از سوی مدیریت حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان، حفظ نباتات و روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان در خصوص کنترل عوامل خسارت زای محصولات باغی و زراعی صادر شده است از پایش مستمر مزارع گندم آبی و دیم از نظر تراکم آفت سن گندم در سطح شهرستان خبر داد و عنوان نمود: به علت تغییرات شدید آب و هوایی و بارش های متوالی در شهرستان جمعیت سن در سال جاری دچار نوسان شده و هم اکنون پایش و مبارزه با پوره سن در استان و توسط کمیته شهرستانی صورت می گیرد.

 مدیر جهادکشاورزی مرند گفت: با توجه به بازدیدهای مستمر میدانی از اماکن زمستان گذران و روند ریزش سن مادری، اولین ریزش در 6 اردیبهشت ماه 1399 از مرکز جهادکشاورزی کشکسرای و به تدریج با توجه به شرایط آب و هوایی از سایر شهر و روستاهای شهرستان گزارش شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید