Iranian Agriculture News Agency

اشتیاق زیاد کشاورزان نسل جوان استان اصفهان به توسعه گلخانه‌ها

سرمایه‌گذاری اولیه مهمترین مشکل در توسعه کشت و کار گلخانه‌ای است

اشتیاق زیاد کشاورزان نسل جوان استان اصفهان به توسعه گلخانه‌ها

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان گفت: اصفهان در منطقه خشک و نیمه خشک کشور قرار گرفته لذا استفاده از فناوری‌های روز دنیا در زمینه نوع کشت آبیاری از اهمیت بالایی برخوردار است و بدون تردید با ادامه روش‌های قدیمی، صنعت کشاورزی در سال‌های آتی با مشکل مواجه خواهد شد.

عبدالحسین میرمیران افزود: در کشت گلخانه‌ای میزان بهره‌وری ۷۰ تا ۸۰ درصد بالا می‌رود در حالی که در کشت معمولی این میزان حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد است، بنابراین هیچ شکی بر توسعه این صنعت نیست بویژه اینکه اصفهان از مراکز اصلی صنعت کشاورزی کشور محسوب می‌شود و دانش و تجربه در آن بالاست.

به اعتقاد وی البته سرمایه‌گذاری اولیه مهمترین مشکل در توسعه کشت و کار گلخانه ای است زیرا همه کس نمی‌تواند از پس تامین پول اولیه برآید، حتی در منطقه شرق اصفهان یکی دو محل برای احداث شهرک گلخانه‌ای مدنظر قرار گرفت که  بدلیل نبود سرمایه‌گذاری، عملیات ساخت متوقف شد، بنابراین ارائه تسهیلات بانکی با نرخ سود نسبت مناسب در راه توسعه گلخانه‌ها موثر خواهد بود.

به گفته میرمیران اشتیاق لازم برای تغییر و تحول در کشاورزی استان و انجام هرچه بیشتر کشت گلخانه‌ای وجود دارد، البته ممکن است نسل قدیمی کشاورزان کمتر به این تغییرات تن دهند اما نسل جدید با دیدگاه‌های نو کامل انس دارد و برای بهبود کار و فعالیت آماده است و در صورت تامین نیازهای اولیه قادر خواهد بود در توسعه صنعت کشت گلخانه‌ای کشور سهیم و حتی پیشتاز باشد.

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان، خرید تضمینی محصولات تولیدی در صنعت گلخانه‌ای را لازم می‌داند و یادآور شد: محصولی که با سرمایه‌گذاری زیاد و  مشقت تولید می‌شود باید راه خود را با سهولت به سوی بازار پیدا کند که این امر مستلزم حمایت جهاد کشاورزی و تدوین طرح‌های حمایتی است و این عامل می‌تواند کشاورز را برای تحول و ایجاد هرچه بیشتر، روی‌آوری به روش‌های نوین امروزی و توسعه فضای گلخانه‌ها تشویق و ترغیب کند.

مساحت اراضی کشاورزی استان اصفهان ۵۶۹ هزار هکتار است و ۱۱ درصد از اشتغال و هفت درصد از تولید ناخالص ملی آن به بخش کشاورزی اختصاص دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید