Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل شیلات مازندران خبر داد:

تولید 81 هزار تنی آبزیان پرورشی در مازندران

مدیرکل شیلات مازندران گفت: تولید آبزیان پرورشی از دو هزار و 700 تن سال 70 به 81 هزار و 113 تن در سال گذشته رسیده است.

تولید 81 هزار تنی آبزیان پرورشی در مازندران

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، ولی‌اله محمدزاده با بیان اینکه استان مازندران با وجود شرایط آب و هوایی مناسب و تنوع زیستی، همواره یکی از استان‌های مستعد در بخش کشاورزی بشمار می‌رود، گفت: با توجه به وجود دریای خزر با سواحل طولانی برای پرورش ماهیان خاویاری در اراضی ساحلی و پرورش ماهی در قفس‌های دریایی، 17 هزار هکتار آببندان، 13 رشته رودخانه مهم شیلاتی در مناطق کوهستانی، 5000 حلقه چاه کشاورزی مستعد برای فعالیت های آبزی پروری در مناطق جلگه‌ای، وجود مراکز تحقیقاتی اکولوژی دریای خزر و سردآبی دو هزار تنکابن، مازندران را به یکی از استان‌های مستعد آبزی‌پروری کشور تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: ترویج روش‌ها و گونه‌های جدید آبزی‌پروری مانند پرورش ماهیان خاویاری، پرورش ماهی در قفس، افزایش کمی و کیفی تولید آبزیان پرورشی، ارتقاء بهره‌وری در سطح مراکز آبزی‌پروری، ارتقاء دانش فنی آبزی ‌پروران و تولید محصولات با کیفت و صادرات محور با توجه به بازار و فرورش آبزیان تولیدی از جمله اهدافی است که اداره کل شیلات مازندران به دنبال آن است.

مدیرکل شیلات مازندران اظهار کرد: شناسایی اراضی کم بازده ساحلی برای پرورش ماهیان خاویاری، بهره‌برداری از ظرفیت دریای خزر برای پرورش ماهی در دریا، ایجاد تمهیدات لازم برای پرداخت تسهیلات بانکی برای توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های آبزی پروری از جمله ‌اهداف قابل اجرای شیلات است که در دستورکار قرار دارد.

این مسؤول با اشاره به اینکه پیگیری‌های لازم برای اتمام فعالیت ساخت وساز مراکز آبزی‌پروری که دارای پروانه تاسیس هستند در حال انجام است، ادامه داد: برای ارتقاء بهره‌وری در مراکز آبزی‌پروری در حال پیگیری پرداخت تسهیلات ارزان قیمت  هستیم.

وی یکی از اهداف اجرایی این اداره کل را پیگیری فعال کردن مراکز آبزی پروری  غیرفعال و نیمه فعال در مزارع و آببندان‌ها عنوان کرد و افزود: در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد ظرفیت‌های جدید مراکز تکثیر و پرورش ماهیان زینتی و زالوی طبی هستیم.

محمدزاده از پیگیری برای پرورش میگو در اراضی شمال بهشهر خبر داد و افزود: توجه به بازار و فروش آبزیان تولیدی با تأکید بر تولید محصول رقابتی، با کیفیت و صادرات محور در اولویت قرار دارد.

مدیرکل شیلات مازندران بیان کرد: تولید آبزیان پرورشی در مازندران در دو دهه گذشته از رشد چشمگیری برخوردار بوده است به‌گونه‌ای که میزان تولید آبزیان پرورشی از دو هزار و 700 تن سال 70 به 81 هزار و 113 تن در سال گذشته رسیده است.

این مسؤول اظهار کرد: سال گذشته سه هزار و 769 مزرعه با 6 هزار و 800 نفر اشتغال به صورت مستقیم در بخش آبزی‌پروری فعالیت داشتند.

وی از رتبه نخست در تولید آبزیان پرورشی در چند سال اخیر در کشور خبر داد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید