Iranian Agriculture News Agency

لزوم رفع سایه زیان از سر کشاورزان

ابرکوه در حالیکه یکی از شهرستان های عمده تولید محصولات کشاورزی و دامی استان یزد محسوب می شود، و در برخی محصولات جایگاه نخست تا سوم کشوری را در اختیار دارد، همواره با حوادث طبیعی و تداوم ۲ دهه خشکسالی روبروست.

لزوم رفع سایه زیان از سر کشاورزان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد،  کشاورزی به عنوان صنعتی پویا در تامین غذا و دستیابی جامعه به خودکفایی برای رونق تولید ، ایجاد اشتغال ، تامین منابع  مالی برای بهره برداران و توسعه اقتصادی نقش زیادی دارد .

اشتغال ۴۰ درصد جمعیت ۵۵ هزار نفری ابرکوه به عنوان منطقه کمتر برخوردار استان یزد با وجود کاهش بارندگی، تداوم پدیده خشکسالی و افت سطح منابع آب های زیرزمینی به کشاورزی بستگی دارد و با وجود این مشکلات بهره برداران با استفاده از روش های نوین آبیاری در تولید انواع محصول فعالیت دارند.

کشاورزان منطقه با استفاده از روش های آبیاری نوین زردآلو ، پسته ، زعفران ، انار ، گندم و سایر میوه های سردرختی با کیفیت بالا تولید می کنند که معرفی ۴۰ کشاورز نمونه سال ۹۸ ابرکوه و انتخاب برخی از آنها به عنوان نمونه کشوری گواه این مدعاست .

ابرکوه  در منطقه ای گرم و خشک قرار دارد و اطراف آن عرصه های بیابانی واقع است و به همین دلیل ، گستره جغرافیایی آن به دلیل دوری از دریا و نفوذ اندک ابرهای باران زا با منشا مدیترانه که از غرب و شمال غرب وارد ایران می شود و همچنین ابرهای باران زا با منشا اقیانوس هند  که از جنوب و جنوب شرق به ایران نفوذ می کند،با بارش کم روبروست با وجود این چالش ها به دلیل داشتن مردمانی قانع، سختکوش و مبتکر در عرصه های کشاورزی منطقه ای پویاست. 

 همه ساله بر اثر سیل، خشکسالی، توفان ، سرمازدگی ،بارش تگرگ و وزش باد همراه با گرد و غبار خسارت های زیادی به محصول کشاورزی استان یزد از جمله ابرکوه وارد می شود.

یکی از مولفه های رونق کشاورزی ، حمایت از تولیدکنندگان، توجه به مطالبه کشاورزان از جمله پرداخت زیان های ناشی از حوادث طبیعی ، کاهش هزینه بیمه نامه محصول و خرید تولیدات راهبردی به قیمت واقعی است.

خسارت هزار و ۲۹۳ میلیارد تومانی حوادث طبیعی به یزد

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد بر اثر حوادث طبیعی در فروردین ماه ۹۹ در طول یک هفته بر اثر سیلاب ، وقوع توفان ، بارش تگرگ و سرمازدگی هزار و ۲۹۳ میلیارد تومان به استان خسارت وارد شد.

محمود شاکری شمسی افزود: بیشترین خسارت مربوط به خطوط برقرسانی ، زمین‌های زراعی و سردرختی‌ها ، قنات ها، راه‌های ارتباطی ، مکان‌های مسکونی، مراتع ، دام و طیور، آبزیان ، گلخانه‌ها و سازه‌های کشاورزی است.

 زیان ۴۰۰ میلیارد تومانی به باغ های ابرکوه 

به گفته مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه به دلیل کاهش دمای هوا در اوایل فروردین ماه و وزش توفان  ،۴۰۰ میلیارد تومان به باغ‌های زردآلو ، گوجه سبز و پسته دهستان فراغه . تیرجرد بخش مرکزی و بخش بهمن این شهرستان خسارت وارد شد.

مهدی غیب الهی افزود: بر اساس برآوردهای اولیه از این مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان مربوط به سرمازدگی و بقیه زیان ناشی از توفان است.

وی با بیان اینکه به ۵۰ تا  ۸۰ درصد محصول باغ های منطقه خسارت وارد شد، اظهارکرد: حدود هزار و ۲۰۰ هکتار از سطح زیرکشت باغ های زردآلو و گوجه‌ سبز دهستان فراغه و هزار و ۳۰۰ هکتار هم در بخش بهمن زیان دید.

به گفته وی بیشترین میزان تولید محصول زرد آلوی استان یزد در فراغه برداشت می شود که توفان بیشترین زیان را به این منطقه وارد کرد .

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه یادآور شد: هفت هزار هکتار سطح زیرکشت محصول پسته شهرستان است که  امسال به نیمی از محصول به دلیل سرمازدگی خسارت وارد شد .

غیب الهی با بیان اینکه نیمی از محصول زردآلو و گوجه سبز در برابر حوادث طبیعی بیمه است ، تاکیدکرد: به کشاورزان توصیه می شود در فرصت مناسب  نسبت به بیمه محصول در برابر حوادث طبیعی اقدام کنند تا در سال زراعی آینده با چنین مشکلاتی مواجه نشوند .

وی بیان کرد: البته غرامتی که بیمه به کشاورزان در برابر خسارت حوادث طبیعی پرداخت می کند، ناچیز است ، بایستی بابت بیمه نامه حق بیمه واقعی دریافت و غرامت ناشی از خسارت وارده هم کاملا پرداخت شود. 

پرداخت غرامت بیمه محصولات کشاورزی همانند وسایط نقلیه باشد

یکی از کشاورزان ابرکوه در گفت و گو با خبرنگار ایانا از دولت خواست پرداخت غرامت بیمه محصولات کشاورزی در برابر حوادث طبیعی همانند بیمه وسایط نقلیه به آنها پرداخت شود.

خلیل روشن افزود: برای جبران بخشی از خسارات وارده هرسال بخشی از اراضی که بیشتر در معرض خطر حوادث طبیعی قرار دارد، بیمه می کند .

وی ادامه داد:  به دلیل کاهش دمای هوا در فروردین ماه سال ۹۹ ، بیش از ۵۰۰ میلیون تومان به دلیل سرما زدگی ۹۰ درصد محصول باغ های زردآلو و گوجه سبز در سطح ۱۰ هکتار خسارت وارد شد .

 روشن که سال های گذشته چند بار به عنوان کشاورز نمونه انتخاب شد ، خواستار  کمک ویژه دولت به جبران خسارت ها که آن را  «خانه مان سوز» تشبیه کرد، به کشاورزان شد.

وی دلیل تمایل اندک کشاورزران به بیمه تولیدات کشاورزی را ضعف اطلاع رسانی، پایین بودن دانش کشاورزان به مزایای بیمه، پرداخت نشدن تمامی خسارت ها و دیگر عوامل برشمرد.

همچنین رییس شورای کشاورزی ابرکوه  گفت: کشاورزان با توجه به تداوم ۲ دهه خشکسالی برای تجهیز باغ ها و اراضی به سیستم آبیاری نوین تلاش خوبی در این مدت کردند، طوری که طی چند سال گذشته چهار هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی و باغ های خود را با کمک مدیریت جهاد کشاورزی و کمک بلاعوض دولت به سیستم آبیاری نوین تجهیز کردند.

محمد کاظمی نسب گفت: از مجموع ۱۵ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی شهرستان سالانه افزون بر ۲۰۰ هزار تن محصول تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می شود.

فرماندار ابرکوه در ادامه با اشاره به شرایط اقلیمی شهرستان ، تصریح کرد: ایجاد سامانه ضد تگرگ و راه اندازی ایستگاه تحقیقاتی برای جلوگیری از حوادث غیر مترقبه از جمله ضرورت هاست.

کشاورزان  نیازمند کمک ویژه دولت هستند

یکی از باغداران ابرکوه در گفت و گو با خبرنگار ایانا، بیان کرد: در راستای جلوگیری از حوادث طبیعی مثل توفان ، تگرگ یا سرمازدگی با وجود اینکه به هشدار هواشناسی توجه می شود اما امکاناتی برای جلوگیری از این حوادث  نیست .

حمیدرضا روحی که امسال ۱۰ هکتار باغ پسته او بر اثر سرمازدگی خسارت دید ، افزود: بیمه محصولات تاثیر مثبتی دارد ولی آنچنان کارساز نیست .

وی با بیان اینکه  کشاورزان با خشکسالی و کمبود آب دست و پنجه نرم می کند ، تاکید کرد: دولت باید با حمایت های ویژه آنها  را که در یک منطقه کمتر برخوردار استان یزد فعالیت دارند، یاری کند.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم پدیده خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار در حال حاضر کاهش یافت و ۴۰ درصد اشتغال وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار ، سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید می کنند.

 خسارت بیش از هزار میلیارد تومانی حوادث طبیعی

همچنین رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: بر اثر حوادث طبیعی در اواخر اسفند ماه ۹۸ و فروردین  ۹۹ ، هزار و ۱۱۹ میلیارد تومان به کشاورزان استان خسارت وارد شد.

سیدجمال سجادی‌‌ ‌پور، زیان سرمازدگی بر پایه برآوردهای اولیه را ۹۶۳ میلیارد تومان در سال جاری ذکر کرد که به گفته وی  بقیه مربوط به بارش تگرگ ، سیل و توفان است و عمده خسارت هم مربوط محصول سیاه ریشه از جمله  زردآلو ، گوچه سبز ، پسته و بادام است.

وی از کشاورزان خواست در موعد مقرر نسبت به بیمه محصولات خود اقدام تا بتوانند از فواید صنعت بیمه استفاده کنند.

پرداخت یارانه دولت در بخش بیمه

وی با تاکید بر اینکه دولت برای بیمه محصولات کشاورزی و دامداری یارانه پرداخت می کند، اضافه کرد: در سال زراعی گذشته ۳۰ هزار و ۷۴۷ فقره بیمه نامه در استان صادر شد.

تعداد بهره بردارن حوزه کشاورزی استان یزد ۷۰ هزار نفر است.

سجادی پور تصریح کرد: پارسال ۱۳ هزار و ۲۷۵ نفر از کشاورزان  و دامداران خسارت دیده استان مشمول دریافت غرامت شدند که ۶.۳ میلیارد تومان غرامت به آنها پرداخت شد.

کمک بلاعوض دولت در بخش کشاورزی و دامداری

وی با توجه به بند «خ »ماده ۳۳ قانون برنامه توسعه ششم ، تصریح کرد: دولت برای امهال وام کشاورزان  سال گذشته کمک های خوبی پرداخت کرد و برای امهال ۹ هزار و ۴۳۶ پرونده وام‌ کشاورزان خسارت دیده  ۷۵ میلیارد تومان پرداخت شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد ، خاطرنشان کرد: پارسال دولت برای جبران خسات بخش زراعت و باغبانی نیز پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت کرد.

سجادی پور اضافه کرد: پارسال دولت برای جبران زیرساخت های خسارت ناشی از سیل به قنات ها، راه های روستایی و آبراهه های آبرسانی ۱۹.۹ میلیارد تومان در قالب ۶۵۷ پروژه کمک بلاعوض پرداخت کرد.

تولید۱.۷۲ میلیون تن محصولات کشاورزی

بر پایه آمارها سالانه ۷۶ هزار خانوار از  ۱۱۴ هزار هکتار سطح زیرکشت استان یک‌ میلیون و ۷۲۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و دامی به ارزش هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تولید و علاوه بر عرضه در بازارهای استان و استان های همجوار، بخشی از آن را به خارج کشور صادر می کند.

از این مبلغ  سه هزار میلیارد تومان سهم زیربخش تولیدات دامی با  ۳۹۰ هزار تن تولید ، هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سهم تولیدات گلخانه ای با ۵۲۶ هزار تن محصول و مابقی سهم تولید محصولات زراعی و باغی است که کشاورزان و دامداران با رعایت الگوی کشت ، توجه به کشت های متراکم و با استفاده از آب مجازی تولید می کنند.

هم اکنون حدود ۳۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی استان به آبیاری نوین قطره ای ، زیرسطحی ، تیپ و کم فشار تجهیز است و سال گذشته دولت برای اجرای سه هزار و ۶۵۰ هکتار آبیاری نوین حدود ۴۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض پرداخت کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید