Iranian Agriculture News Agency

معاون منابع طبیعی کردستان:

طرح کاداستر در ۳۳۸ هزار هکتار از اراضی ملی کردستان انجام شد

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: سال گذشته از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی ۳۳۸ هزار هکتار از اراضی استان کردستان کاداستر شد.

طرح کاداستر در ۳۳۸ هزار هکتار از اراضی ملی کردستان انجام شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، علی اکبر محمدپناه اظهار کرد: این مساحت از نقشه‌های پلاک‌های ثبتی (روستاها) حوزه استحفاظی استان در اجرای پروژه کاداستر اراضی ملی اصلاح هندسی و تدقیق شده است.

وی افزود: کاداستر منابع طبیعی عبارت است از نقشه‌های رقومی دارای مختصات با دقت هندسی استاندارد، که بر اساس تشخیص سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور از محدوده منابع ملی و اراضی مستثنیات تهیه شده و باید در محدوده‌های ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به همراه نوع پوشش گیاهی در محدوده منابع ملی سند صادر شود.

معاون حفاظت و امور ارضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان ادامه داد: با ابلاغ دستورالعمل اجرای کاداستر اراضی ملی و دولتی در اواسط سال ۹۴، اصلاح نقشه‌های سنواتی تفکیک انفال و تبدیل اسناد دفترچه‌ای به اسناد تک برگی به عنوان اولویت کاری در کنار وظایف اصلی در دستور کار اداره کل قرار گرفته است.

محمدپناه یادآور شد: طرح کاداستر اراضی ملی سال گذشته با بهره گیری از توان مشاوران و پیمانکاران مجرب در سطح ۹۲ پلاک ثبتی در استان عملیاتی شد که ۱۳۸ هزار هکتار آن از اراضی ملی و متعلق به دولت بوده است.

وی بیان کرد: از مهمترین وظایف این اداره کل، تحقق بخشیدن به اهداف سازمان جنگل‌ها شامل حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری است که اصلی ترین اقدام برای رسیدن به آن شناسایی، تشخیص و اعمال حاکمیت دولت و صدور اسناد اراضی ملی برای عرصه‌های جنگلی و مرتعی و بیشه‌های طبیعی بدست می‌آید.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: اسناد تک برگ کاداستر شده دارای مختصات مکان مبنا بوده و موقعیت اراضی ملی و جداسازی آن از اراضی مستثنیات اشخاص را با حدود معین و مشخص تفکیک می‌کند.

محمدپناه اظهار داشت: اصولی‌ترین راهکار جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی توسط افراد سود جو و فرصت طلب اخذ اسناد مالکیت اراضی ملی به صورت تک‌برگ و کاداستر شده است و روند اخذ سند ملی با سرعت در حال انجام است.

وی افزود: با ابلاغ دستورالعمل اجرای کاداستر اراضی ملی و دولتی در اواسط سال ۹۴، اصلاح نقشه‌های سنواتی تفکیک انفال و تبدیل اسناد دفترچه‌ها به اسناد تک برگی به عنوان اولویت کاری در کنار وظایف اصلی در دستور کار این معاونت قرار گرفته است.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: براین اساس اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری براساس آیین نامه‌ها و دستوالعمل‌ها و قوانین مرتبط در پنج محور شناسایی و تشخیص، انتشار آگهی، تعیین تکلیف اراضی اختلافی و قطعیت قانونی، اصلاح و بازنگری و پیگیری صدور و اخذ اسناد مالکیت اقدامات خود را انجام می‌دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید