Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی بوکان گفت:

۵ هکتار از اراضی بوکان به خزانه نشای چغندرقند اختصاص یافت

مدیر جهاد کشاورزی بوکان گفت: برای دومین سال متوالی، پنج هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به خزانه نشای چغندرقند اختصاص یافت.

۵ هکتار از اراضی بوکان به خزانه نشای چغندرقند اختصاص یافت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، انور امینی‌خواه اظهار کرد: کشت نشای چغندرقند در روستاهای قازلیان و اوچ تپه بوکان با استفاده از یک دستگاه TD -۱۸ که توسط کارشناسان این شهرستان طراحی و ساخته شده، صورت می گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به اجرای طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه و در راستای کشت چغندر نشایی با هدف کاهش مصرف نهاده‌هایی مانند کود و سم به ویژه کاهش مصرف منابع آب، این نوع کشت از سال گذشته در بوکان اجرا شده و با توجه به دستیابی اهداف طرح و تولید مناسب و تمایل کشاورزان، امسال نیز تداوم یافته است.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود که این پنج هکتار، نشای مورد نیاز ۴۵ هکتار از اراضی زیر کشت چغندر این شهرستان را تامین کند. 

مدیر جهاد کشاورزی بوکان افزود: سال گذشته نیز پنج هکتار از اراضی این شهرستان توسط یکی از کارشناسان بازنشسته این سازمان به خزانه کشت نشایی چغندرقند اختصاص یافت که ۳۴.۵ هکتار را زیر پوشش خود قرار داد.

امینی‌خواه متوسط عملکرد چغندر قند تولیدی حاصل از بذر نشایی در این شهرستان در سال زراعی گذشته را ۵۵ تن در هر هکتار با عیار ۱۶ درصد اعلام کرد و گفت: در این نوع کشت محصولی سالم‌تر با سم و کود کمتر برداشت خواهد شد و محصول زمان کمتری در خاک می‌ماند و درنتیجه علف هرز آن نیز به شدت کاهش خواهد یافت.

وی در خصوص دیگر مزایای کشت نشایی چغندر اظهار کرد: در این شیوه کشت، تعداد دفعات آبیاری نیز به پنج تا ۶ نوبت کاهش پیدا می کند که موجب صرفه‌جویی ۵۰ درصدی در مصرف آب می‌شود.

لازم به ذکر است که محصول چغندر قند در بیشتر نقاط دنیا در فصل پاییز کشت می‌شود تا بیشترین حجم آب مورد نیاز خود را از باران‌های پاییزی تامین کند و بخش کمی از آن، با آبیاری کشاورزان تامین شود.

با این حال وقتی کشت این گیاه که در اوایل دهه ۱۳۷۰ به آذربایجان غربی راه پیدا کرد، کشاورزان مجبور شدند آن را در بهار بکارند تا از سرمای شدید زمستان در امان بماند ، از این رو باران‌های بهاری کفاف آب مورد نیاز چغندر قند را نمی‌داد و کشاورزان از دفعات آبیاری بیشتری برای زمین‌های خود استفاده کردند.

در این میان کشت نشای گلخانه‌ای چغندرقند می تواند کمک شایانی در جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب و سموم کشاورزی داشته و عملکرد آن را نیز افزایش دهد.

چغندرقند یکی از محصولات اساسی و ماده اولیه صنایع قند و شکر استان بوده و از لحاظ اقتصادی و اشتغالزایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و این استان نیز با دارا بودن پنج کارخانه قند، نقش عمده‌ای را در تولید شکر و خودکفایی کشور در تامین این محصول و جلوگیری از خروج ارز از کشور دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید