Iranian Agriculture News Agency

توسعه صنعت نوغانداری با توزیع نهال توت اصلاح شده در جنوب کرمان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از توزیع تعداد 1000اصله نهال توت اصلاح شده و 10جعبه تخم نوغان در منطقه خبر داد.

توسعه صنعت نوغانداری با توزیع نهال توت اصلاح شده در جنوب کرمان

به گزارش خبرنگار ایانا در جنوب استان کرمان، محمدرضا قائدی‌‌فر معاون بهبود تولیدات دامی سازمان اظهار کرد: 1000 اصله نهال‌ توت اصلاح شده در شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد به دلیل اقلیم مناسب جهت احداث توتستان  بین متقاضیان توزیع شده است.

قائدی فر افزود : نوغانداری پتانسیل خوبی برای اشتغال زایی و درآمد‌زایی بهره برداران در منطقه می‌باشد و ابریشم به عنوان ماده خام برای تولید فرش های دستباف به ویژه فرشهای ابریشمی به کار می رود.

وی یادآور شد: در سال‌ های اخیر برنامه خرید تضمینی پیله ابریشم از سوی دولت موجب رغبت بیشتر کشاورزان به حرفه نوغانداری شده است و درشرایط ایده‌ آل از هر جعبه تخم نوغان میزان30کیلوگرم پیله ابریشم  برداشت می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان افزود: از مهمترین دلایل پروررش این حشره ، فراهم نمودن زمینه های اشتغال در بخش صنایع دستی، قرار گرفتن پرورش کرم ابریشم در زمره مشاغل خانگی(زنان سرپرست خانوار،کودکان و افرادی که توان کشاورزی ندارند و... است.

وی بیان کرد: چندین دوره آموزش نوغانداری در منطقه برای کارشناسان و بهره‌ برداران صورت گرفته است و با توجه به توزیع 10 جعبه تخم نوغان بصورت رایگان بین متقاضیان و حمایت‌های صورت گرفته نظیر خرید تضمینی و بیمه جعبه نوغان پیش بینی می‌گردد علاوه بر افزایش تولید پیله ابریشم  در منطقه نسبت به سال قبل، درآمد قابل توجهی عاید پرورش دهندگان نوغان شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید