Iranian Agriculture News Agency

مدیر باغبانی جهادکشاورزی کردستان:

چهار هکتار توت فرنگی گلخانه‌ای در سطح استان کردستان وجود دارد

مدیر باغبانی جهادکشاورزی کردستان گفت: در حال حاضر قریب به چهار هکتار توت فرنگی گلخانه‌ای در سطح استان کردستان وجود دارد که در خارج از فصل برداشت هم قابلیت تولید و عرضه توت فرنگی را دارند.

چهار هکتار توت فرنگی گلخانه‌ای در سطح استان کردستان وجود دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، زاهد حاج میرزایی اظهار کرد: در حال حاضر سه هزار و ۴۰۰ هکتار در استان زیر کشت توت فرنگی است و هر ساله نیز ۲۰۰ هکتار به سطح زیر کشت این محصول افزوده می شود و پیش بینی شده امسال ۵۰ هزار تن برداشت این محصول را داشته باشیم که متوسط عملکرد آن ۱۴ تا ۱۶ تُن در هکتار است.

وی افزود: شهرستان سنندج، کامیاران و مریوان به ترتیب شهرستان هایی است که بیشترین درگیری کشت توت فرنگی را دارند.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی کردستان بیان کرد:  هر سال علاوه بر فصل بهار، در فصل پاییز هم برداشت محدودی را از توت‌فرنگی در سطح استان داریم که قابل توجه نیست.

حاجی میرزایی ذکر کرد: در حال حاضر قریب به چهار هکتار توت فرنگی گلخانه‌ای را نیز در سطح استان کردستان داریم که در خارج از فصل برداشت هم قابلیت تولید و عرضه توت فرنگی را دارند.

وی عنوان کرد: همچنین در حال حاضر بیشترین میزان تولید و سطح زیر کشت توت فرنگی کشور مربوط به استان کردستان بوده و توت فرنگی استان در کشور یک برند است.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی کردستان گفت: 60 الی 70 درصد توت فرنگی کردستان به خارج از استان صادر می‌شود که بازار هدف اصلی آن تهران است.

حاجی میرزایی در بخشی دیگر از سخنان خود عنوان کرد: به صورت پایلوت در استان، طرح تونل‌های پلاستیکی را در سطح ۳۰۰ مترمربع از مزارع توت فرنگی روستای گزنه انجام دادیم که این طرح در جهت کاهش آسیب‌های بارندگی، تگرک، سرمای هوا و آفت و پوسیدگی بسیار موثر است.

وی افزود: طبق برنامه در نظر داریم مزارع استان را به سمت این طرح هدایت کنیم؛ در این راستا از توت فرنگی کاران سطح استان هم دعوت کرده‌ایم از این سایت الگویی بازدید به عمل آورند و در صورت نیاز تسهیلات لازم نیز برای اجرای این طرح در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

حاج میرزایی بیان کرد: به دلیل فصلی بودن برداشت توت فرنگی در استان و نبود توجیه اقتصادی برای سرمایه گذاران، متاسفانه تاکنون کارخانه و یا صنایع تبدیلی برای این محصول در استان ایجاد نشده است اما امسال برای اولین بار در استان کردستان کارخانه ژینا نوش در شهرستان مریوان اعلام امادگی کرده است که 5 الی 8 هزار تن از این محصول را خرید کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه توت فرنگی 4 روز قابلیت نگهداری را دارد لذا امسال ورود چند رقم جدید از نوع توت فرنگی را با توجه به سازگاری آن داریم که در سال جدید وارد محصول چرخه تاولید خواهند شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید