Iranian Agriculture News Agency

روند توسعه گلخانه‌ها در خراسان شمالی رو به افزایش است

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: روند توسعه گلخانه ها در خراسان شمالی رو به افزایش است.

روند توسعه گلخانه‌ها در خراسان شمالی رو به افزایش است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدعلی شریکیان افزود: توسعه کشت در محیط کنترل شده گلخانه ای در بسیاری از مناطق جهان که دارای بارش ها و منابع آبی فراوانی هستند متداول بوده و در شرایط کشور ما با توجه به محدودیت منابع آبی و لزوم ارتقای بهره‌‌وری از عوامل تولید بسیار ضروری است.

شریکیان گفت: توسعه گلخانه ها و هدایت بخشی از کشت های سبزی و صیفی از فضای باز به محیط کشت گلخانه ای به عنوان یکی از مهم ترین سیاست های وزارت جهاد کشاورزی طی برنامه ششم است.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس می توان با استفاده بهینه از نهاد ه های تولید وصرفه جویی در مصرف آب به چندین برابر افزایش کمی وکیفی تولیدات کشاورزی دست یافت و بررسی ها نشان می دهد میزان مصرف آب برای تولید هر کیلو گرم محصول کشت شده در فضای باز تقریبا 12 برابر کشت های گلخانه ای است در حالی که عملکرد سالانه کشت گلخانه ای حدود 10برابر کشت در فضای باز است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با پیگیری ها و اقدامات انجام شده روند توسعه گلخانه ها در این استان رو به افزایش است بطوری که سطح گلخانه های در حال بهره برداری و ساخت استان از 10 هکتار در سال 1392 به 70 هکتار رسیده است.

شریکیان گفت: محصولات متنوعی نظیر گوجه فرنگی، خیار،سبزی ریحان،گیاهان گلدانی و گل های شاخه بریده (نظیر لسیانتوس، شب بو)، آلوورا، کاکتوس، نشاء گیاهان دارویی و زراعی ، قلمه گل محمدی ، نهال پسته و ... در این واحد ها تولید می شود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته 420 مجوز تأسیس در سطح 75.7  هکتار توسط سازمان های جهاد کشاورزی و نظام مهندسی کشاورزی صادر شده است و همچنین 276 طرح احداث گلخانه با سطح 65 هکتار جهت اخذ تسهیلات ارزان قیمت تبصره 18 به بانک های عامل معرفی شده که 23 طرح با سطح 7.8 هکتار با مبلغ 23.6 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند.

شریکیان گفت: با بهره برداری از این واحدها حدود  80 شغل مستقیم و 230 شغل غیر مستقیم ایجاد و 1800  تن به ظرفیت تولید محصولات گلخانه ای استان افزوده می شود. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید