Iranian Agriculture News Agency

پایین آمدن قیمت دام زنده به چرخه اقتصادی عشایر آسیب خواهد زد

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: پایین آمدن قیمت دام زنده به چرخه اقتصادی عشایر آسیب خواهد زد.

پایین آمدن قیمت دام زنده به چرخه اقتصادی عشایر آسیب خواهد زد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدرضا قلی‌پور افزود: شیوع ویروس کرونا باعث کاهش مصرف گوشت قرمز شده که کاهش تقاضا باعث افت قیمت شده است.

وی یکی از مشکلات فروش دام زنده و پایین آمدن قیمت را فعالیت واسطه ها و دلالان در این حوزه دانست و گفت: متاسفانه واسطه ها از هر فرصتی برای سود جویی بیشتر استفاده می کنند که خانوارهای عشایری از این ناحیه ضرر می کنند.

قلی‌پور افزود: بعضا دامداران عشایر به علت کمبود نقدینگی از واسطه ها، دلالان و حتی فروشندگان خوراک دام به صورت قسطی نهاده های دامی خرید می کنند که این امر باعث می شود در فصل فروش به ناچار دام ها را به آنان بفروشند.

وی بر مدیریت تولیدات عشایر تاکید کرد و گفت: خانوارها باید سعی کنند که تولیدات خود را به واسطه ها پیش فروش نکنند اگر چه بعضا چاره ای جز آن ندارند.

قلی پور اظهار کرد: با اجرای طرح های مختلف از جمله زنجیره تولید گوشت عشایر در استان تلاش شده تا میزان تولیدات عشایر افزایش یافته و وضعیت درآمدی آنان تقویت شود.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: خانوارهای عشایر این استان در سال ۹۷، هفت هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز تولید کرده بودند که این میزان در سال ۹۸ به هشت هزار و ۲۰۰ تن رسید.

قلی پور افزود: ۷۰ درصد دام پرواری عشایر این استان در دیگر مناطق کشتار و عرضه می شود.

وی اظهار داشت: گوشت تولیدی عشایر این استان کیفیت بالایی دارد اما ارزش افزوده آن به علت نبود صنایع بسته بندی، تبدیلی و تکمیلی و معرفی نشدن مناسب، نصیب دیگر استان ها می شود.

وی افزود: هم اکنون سالانه ۲۰۰ هزار راس دام مازاد توسط خانوارهای عشایری این استان تولید و متاسفانه بدون ایجاد زنجیره ارزش افزوده از استان خارج می شود.

وی جمعیت دامی این استان را ۲ میلیون راس عنوان کرد و گفت: از این تعداد افزون بر ۷۰۰ هزار راس دام مربوط به عشایر استان است که بعد از پرواربندی وارد چرخه صنایع تبدیلی نمی شود.

قلی پور با تاکید بر ضرورت مدیریت دام مازاد عشایر توسط تشکل های این بخش، افزود: در سال های گذشته غرفه هایی در تهران برای فروش گوشت دام عشایر فعال شد که تولیدات عشایر استان را با قیمتی مناسب به فروش می رساند که این اقدامات باید گسترش یابد.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: عشایر این استان هشت درصد گوشت قرمز عشایر کشور و ۲۵ درصد گوشت قرمز استان را تولید می کنند.

وی گفت: عشایر این استان به لحاظ جمعیتی در رده ۱۵ و در بخش تولید فراورده های دامی در رده ۱۲ کشوری قرار دارند.

وی با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی ضریب خوراک دام عشایر این استان، گفت: میزان مصرف خوراک دام عشایر برای تولید هر کیلوگرم گوشت ۱۰ کیلوگرم بود که با اقدامات صورت گرفته اکنون به پنج کیلوگرم رسیده است و یکی از عوامل آن اجرای برنامه های این اداره در خصوص جایگزینی خوراک نوین دام به جای موارد سنتی آن بوده است.

وی افزود: هم اکنون در طرح زنجیره تولید عشایر به ازای مصرف هر پنج کیلوگرم علوفه یک کیلوگرم گوشت قرمز تولید می شود.

وی بر اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز تاکید و بیان کرد: هم اکنون با اجرای این طرح بیشتر دامداران عشایر از کنسانتره برای تغذیه دام خود استفاده می کنند.

قلی پور افزود: ۹۰ درصد درآمد خانوارهای عشایری این استان از محل فروش دام و گوشت قرمز تامین می شود که ضروری است بر ایجاد تنوع در درآمد خانوارهای عشایری منطقه افزوده شود و این امر در دستور کار این اداره کل است.

وی گفت: سرانه دام خانوارهای عشایری این خطه بیش از میانگین کشوری است و به طور میانگین هر خانوار عشایر این استان ۱۸۰ راس دام سبک دارد که این سرانه در کشور ۱۳۰ راس است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید