Iranian Agriculture News Agency

گامی بزرگ در مسیر جهش تولید/ ایجاد اشتغال برای 200 فارغ التحصیل کشاورزی در کردستان

شهریار سهرابی مدیر مجتمع گلخانه روستای صادق آباد دهگلان با پیروی از شعار جهش تولید در صدد ایجاد اشتغال برای بیش از 200 فارغ التحصیل حوزه کشاورزی استان کردستان است.

گامی بزرگ در مسیر جهش تولید/ ایجاد اشتغال برای 200 فارغ التحصیل کشاورزی در کردستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، شیوه گلخانه ای در حوزه کشاورزی بسیار عام المنفعه است و ایجاد صنایع تبدیلی باعث جلوگیری از مهاجرت جوانان به شهرها می شود.

 به عقیده کارشناسان حوزه کشاورزی، ایجاد گلخانه ها یکی از عوامل مهم افزایش تولید، اشتغال در بخش کشاورزی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و از شاخصه های مهم تحقق اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.

 در راستای تحقق شعار جهش تولید ظرفیت بسیار مناسبی برای رونق بخش کشاورزی در استان کردستان وجود دارد که برنامه‌هایی در حوزه‌های مختلف ارتقای بهره وری توسعه باغات، توسعه گلخانه ها، ارتقای بهره وری در اراضی دیم و آبی باید مد نظر قرار گیرد.   

کشت گلخانه ای، بستر مناسبی برای افزایش میزان اشتغال در بخش کشاورزی استان است و بهره برداران با این روش می توانند با عرضه محصول با کیفیت خود به بازارهای داخلی و خارجی، درآمد خود را افزایش دهند.

 هرچند توسعه کشت گلخانه ای با حمایت هدفمند از شاغلان این بخش در شرایط کنونی یکی از راهکارهایی است که می تواند در توسعه بخش کشاورزی موثر باشد و این مهم باعث افزایش درآمد خانوارهای روستایی و کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها می شود.

 با توجه به شعار سال از سوی مقام معظم رهبری بنام «جهش تولید» در راستای ایجاد اشتغال، مجتمع گلخانه روستای صادق آباد دهگلان درصدد ایجاد اشتغال با تولید محصولات گلخانه ای در منطقه خواهد شد.

 46 میلیارد تومان برای راه اندازی مجتمع گلخانه مصوب شده است

شهریار سهرابی مدیر مجتمع گلخانه صادق آباد از مصوب شدن تسهیلات به مبلغ 46 میلیارد تومان برای راه اندازی مجتمع خبر داد و گفت: تسهیلات به صورت مرحله ای پرداخت می شود که تاکنون دو مرحله تسهیلات به مبلغ 21 میلیارد تومان دریافت شده است.

وی اظهار کرد: این مجتمع در صورت راه اندازی می تواند برای بیش از 200 نفر از فارغ التحصیلان بخش کشاورزی ایجاد اشتغال نماید اما مشکلات و موانعی سر راه دارد که نیاز است مسئولان استان و شهرستان برای حل این مشکل و موانع به صورت ویژه ورود کنند.

سهرابی با اشاره به مشکلات موجود مجتمع گفت: این مجتمع نیاز به خط انتقال برق دارد که باید انتقال برق به گلخانه به صورت اختصاصی از شهرک صنعتی به اینجا منتقل شود که نیاز به 3 میلیاد تومان دارد و این مبلغ برای این مجتمع که در شروع راه اندازی می باشد بسیار مبلغی سنگین است و ممکن است بعضی از موانع و مشکلات مانع راه اندازی این مجتمع تولیدی شوند.

وی دیگر مشکل مجتمع را 6 هزار متر زمین به تعاونی روستایی برای اختصاص به مکان خرید گندم عنوان کرد و گفت: متاسفانه این مکان به انبار سیب زمینی و فضولات دامی تبدیل شده که در زمان بهره برداری با مشکل مواجه خواهیم شد که نیار است برای حل این مشکل چاره ای اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه 20 سایت این مجتمع برای بهره برداری از مرداد ماه مرحله به مرحله آماده می شود گفت: در صورت تولید محصول برای جلوگیری از خام فروشی نیازمند 30 میلیارد تومان اعتبار هستیم.

سهرابی بیان کرد: محصولات صیفی جات و توت فرنگی که در این مجتمع تولید می شود به داخل و خارج از کشور صادر می شود.

 موانع و مشکلات این مجتمع تولیدی در اسرع وقت برداشته می شود

فرزاد شمس سرپرست فرمانداری دهگلان در بازدید از مجتمع گلخانه صادق آباد بیان داشت: قطعا ایجاد چنین مجتمع هایی از ابتکارات مثبت بوده و نشان دهنده این است که ظرفیت نیروی انسانی خوبی در کشور وجود دارد و اگر از این استعدادها به درستی استفاده شود می توان از تولید و اشتغال جوانان استفاده کرد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب بر حمایت از بخش کشاورزی تأکید کردند و قطعا هم تمام کشورهای دنیا به بخش کشاورزی اهمیت بسیاری می دهند از این رو سازمان جهاد کشاورزی باید برای توسعه روستا با استفاده از بخش کشاورزی برنامه ریزی کند.

شمس گفت: هم اکنون روستاهای کشور به ویژه استان کردستان با وجود دارا بودن امکاناتی مانند آب، برق و گاز به علت فقدان چرخه اقتصادی ساکنین خود را از دست می دهد از این رو باید طرحی را برای توسعه روستاها به ویژه در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی ایجاد کنیم تا جوانان از روستاهای خود مهاجرت نکنند که قطعا یکی از مهمترین طرح ها توجه به گلخانه ها است.

وی با اعلام اینکه شیوه گلخانه ای در حوزه کشاورزی بسیارعاقلانه و عالمانه است گفت: توجه به این شیوه بازدهی مناسبی را در پی دارد و از طرفی دیگر شاهد هستیم که در استان کردستان برخی به دنبال سرمایه گذاری در تولید محصولات هستند که قطعا این اقدام مثبتی است.

شمس در ادامه بیان داشت: رهبر معظم انقلاب در سفر تاریخی خود به استان کردستان فرمودند که دغدغه اصلی من شغل جوانان کردستان است پس باید هر چه زودتر مشکلات این پروژه حل شده و در راستای تولید و ایجاد اشتغال مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی اظهار کرد: کشت محصول در گلخانه یکی از بهترین روش هایی است که امکان مدیریت درست نهاده های کشاورزی را فراهم کرده و محدودیت های موجود را تا حد زیادی رفع می کند.

سرپرست فرمانداری دهگلان بیان داشت: با توجه به مشکلات و موانع در این مجتمع سعی و تلاش بر این است در اسرع وقت موانع سر راه این مجتمع تولیدی برداشته شود.

ایجاد اشتغال برای بیشتز از 200 نفر

عباس ارشدی بخشدار بلبان آباد در ادامه با اشاره به شعارسال 98 که از سوی رهبر معظم انقلاب به نام رونق تولید نامگذاری شد بیان داشت: در این راستا که تعداد زیادی از واحدهای تولیدی غیرفعال و راکد بودند مجتمع گلخانه صادق آباد ایجاد شد.

وی افزود: این مجتمع توانسته در کمتر از یکسال تسهیلات را دریافت نموده و حدود 60 درصد هم پیشرفت فیزیکی دارد که اگر مشکلات و موانع سر راه حل شود در آخر شهریور ماه سال جاری عملیات کاشت محصول گلخانه ای شروع می شود.

ارشدی با بیان اینکه این مجتمع حدود 90 هزار متر مربع وسعت داشته و بزرگترین مجتمع غرب کشور می باشد گفت: در صورت رفع موانع این مجتمع می تواند برای 96 نفر به صورت مستقیم و برای 120 نفر به صورت غیر مستقیم ایجاد اشتغال نماید.

وی افزود: در حالی که در اکثر خانوادها یک الی دو نفر فارغ التحصیل بیکار وجود دارد پروژهای مانند طرح گلخانه صادق آباد که از مصوبات سفر پر خیر برکت رهبری معظم انقلاب به استان کردستان است باید در اسرع وقت مشکلات این مجتمع حل شده و در راستای اشتغال و جهش تولید فعالیت خود را شروع نماید.

فرهنگ گلخانه و استفاده از زمین و حداکثر تلاش برای مردم این منطقه یک فرهنگ کار و تلاش است و همه کشاورزان در صورت آب کافی و تسهیلات بانکی می‌توانند این محصولات را افزایش دهند.

به اعتقاد کارشناسان بخش کشاورزی با توجه به جایگاه استراتژیک این استان و ظرفیت های ویژه این بخش به خصوص در زمینه توسعه کشت گلخانه ای، می تواند نقش بسزایی در توسعه اقتصاد و بهبود معیشت مردم این منطقه و حتی کشور داشته باشد.

اشتغالزایی در بخش کشاورزی نسبت به سایر صنایع و بخش های اداری بسیار سریع تر و کم هزینه تر صورت می گیرد و از همین رو نقش بسزایی در ایجاد اشتغال پایدار و تثبیت جمعیت در شهرها و روستاها دارد و از مهاجرت روستاییان به دلیل نبود اشتغال جلوگیری می کند.

با توجه به اینکه این مجتمع می تواند برای بیش از 200 خانواده و جوانان فارغ التحصیل بخش کشاورزی شهرستان و منطقه ایجاد اشتغال نماید که این حرکتی بزرگ در راستای ایجاد اشتغال، اقتصاد مقاومتی، رونق تولید و جهش تولید نیزمی باشد نیازاست مسئولان استان کردستان و شهرستان دهگلان با برداشتن مشکلات و رفع موانع سر راه این مجتمع گامهای اساسی بردارند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید