Iranian Agriculture News Agency

۱۴۶ هکتار به کشت گلخانه‌های یزد افزوده شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: در سال ۱۳۹۸ از ۴۰۰ هکتار طرح توسعه کشت گیاهان گلخانه ای در استان، ۱۴۶ هکتار آن که بیشتر در شهرستان های یزد ، اشکدر ، خاتم و ابرکوه قرار دارد، تحقق یافت.

۱۴۶ هکتار به کشت گلخانه‌های یزد افزوده شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، سید جمال سجادی‌پور در گفت وگو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه هم اکنون ۲۵۴ هکتار آن در دست اجراست، پیش بینی کرد که تا پایان تیرماه سال ۹۹، ۱۵۰ هکتار آن به بهره برداری برسد.

به گفته وی  هدف از کشت محصولات گلخانه ای افزایش کشت گیاهان کم آبخواه، ایجاد ارزش افزوده  بالا و ایجاد اشتغال بیشتر است که در حال حاضر ، ۲۲ درصد تولید خیارسبز گلخانه‌های ایران در یزد تولید می شود.

سجادی‌پور تصریح کرد: سال گذشته از هزار و ۸۴۳ هکتار سطح زیرکشت ، ۵۳۳ هزار تن محصول برداشت و روانه بازار مصرف شد و حدود ۴۰۰ هزار تن ( ۶۰ درصد)  محصول به بازارهای روسیه و عراق و  کشورهای حوزه خلیج‌ فارس صادر ‌شد.

وی با اشاره به لزوم اتخاد تدابیر لازم در برابر تحولات اقتصادی ناشی از  تغییرات آب و هوایی و کاهش قیمت ها به دلیل رکود بازارهای جهانی گفت: به گلخانه داران استان توصیه می شود ، کشت ترکیبی چندگونه گیاهی را رعایت کنند، اگر یکی از محصولات در زمان برداشت به دلایلی از قیمت مناسبی برخوردار نبود، آنها بتوانند با محصول دیگر زیان وارده را جبران کنند.

کشت های نوین گلخانه ای (N.F.T)

سجادی پور یادآور شد : ترکیب کاشت محصول توصیه شده در استان بر اساس اولویت شامل خیارسبز ، گوجه فرنگی ، بادمجان ، فلفل و انواع آلوئه وراست.

وی با اشاره به اینکه ایجاد شهرک های گلخانه ای یکی دیگر از سیاست های این نهاد است ، تصریح کرد: تولید کنندگان در این حوزه خوب عمل کردند و کشت های نوین گلخانه ای شامل کشت (N. f. t )که باز چرخانی آب است که بهره وری آب برای این گونه کشت بیش از ۲ برابر کشت های موجود است.

سجادی پور افزود: در گلخانه های فعلی از هر مترمکعب آب، ۲۵ کیلو گرم محصول برداشت می شود و در گلخانه ها از نوع کشت جدید (N. f. t) به ازای هر مترمکعب آب، ۶۰ کیلوگرم محصول تولید می شود.

به گفته وی کشت « نشایی باز» از جمله سیاست های وزارت جهاد کشاورزی است که می توان میزان بهره وری آب را بالا برد و در واقع یک ماه از دوره رشد گیاه تا ۴۰ روز را کم کرد و یا دوره مورد نظر را در محیط کوچک گلخانه در قالب کشت های نشایی توسعه داد .

پرداخت ۵۷۶ میلیارد ریال وام ارزان قیمت به کشاورزان 

همچنین به گفته معاون بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی یزد، با هدف توسعه کشت محصول های کم آبخواه و صرفه جویی در مصرف آب در سال زراعی ۹۹- ۹۸ مبلغ ۵۷۶ میلیارد ریال وام ارزان قیمت برای ایجاد ۶۶ هکتار گلخانه به کشاورزان پرداخت شد.

محمدحسین ملانوری به ایانا افزود: این میزان تسهیلات به کشاورزان و متقاضیان طرح کشت و توسعه محصول گلخانه ای با هفت درصد سود برای مناطق محروم و در شهرهای کمتر توسعه یافته  ۹ درصد پرداخت شد.

وی اضافه کرد: برای اجرا و توسعه این طرح ها پروژه های متعددی تعریف شد، امیدواریم تسهیلات مورد نیاز برای اجرای بیش از یکصد هکتار فراهم شود.

معاون سازمان جهاد کشاورزی یزد بابیان اینکه استان از لحاظ تولید محصول گلخانه‌ای مقام دوم کشور را دارد، تصریح کرد: تاکنون در این بخش زمینه اشتغال ۱۶ هزار نفر ایجاد شد.

این مسئول بخش کشاورزی یادآور شد: پارسال در ۸۰ هکتار اراضی که بیشتر در شهرستان های یزد و اشکذر قرار دارد، طرح توسعه کشت گیاهان گلخانه ای با مشارکت بخش خصوصی و با همکاری ۱۴۷ نفر از تولید کنندگان اجرا شد.

وی  اضافه کرد: سال گذشته متقاضیان احداث۸۰ هکتار محصول های گلخانه ای بدون دریافت وام بانکی منابع مالی لازم را از محل سرمایه و اندوخته های شخصی خود تامین و هزینه کردند.

ملانوری یادآورشد : با اجرای طرح یادشده علاوه بر افزایش ۱۷ هزار تن محصول که بیشتر خیار سبز است ، زمینه اشتغال ۸۰۰ نفر فراهم شد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی یزد خاطرنشان کرد: تولید محصول در فضای باز هر هکتار ۳۰ تن و در گلخانه های معمولی ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن و در گلخانه های جدید  (N. f. t ) بالای ۶۰۰ تن است و در این زمینه  مصرف آب برای کاشت محصول گلخانه‌ای نسبت به کاشت در فضای باز ۱۰ برابر کاهش دارد و علاوه بر آن اشتغال را به ۱۰ برابر افزایش می‌دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید