Iranian Agriculture News Agency

آغاز توزیع تخم نوغان از هفتم اردیبهشت در گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از آغاز توزیع تخم نوغان در مراکز توسعه نوغانداری استان در لنگرود، شلمان، لاهیجان، آستانه اشرفیه، رشت، کسماء و طاهرگوراب صومعه سرا، فومن و شفت، خبر داد و گفت: بر اساس اطلاعات هواشناسی از ٧ اردیبهشت توزیع تخم نوغان در گیلان آغاز میشود.

آغاز توزیع تخم نوغان از هفتم اردیبهشت در گیلان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان گیلان، علی درجانی از آغاز توزیع تخم نوغان از هفتم اردیبهشت در مراکز توسعه نوغانداری استان در لنگرود، شلمان، لاهیجان، آستانه اشرفیه، رشت، کسماء و طاهرگوراب صومعه سرا، فومن و شفت خبر داد و گفت: علاوه بر مراکز توسعه نوغانداری؛ در هشت پایگاه مراکز جهاد کشاورزی شهرستان های تالش، آستارا، ماسال، رودسر، بندرانزلی، املش، سیاهکل و رودبار نیز این توزیع انجام می‌شود. 

وی با تاکید بر اینکه به علت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا اکیپ توزیع و نظارت در مکان های اعلام شده ملزم به رعایت کلیه نکات بهداشتی هستند، افزود: حتی برای خرید توافقی پیله تر از هم اکنون برنامه ریزی انجام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان قیمت هر جعبه تخم نوغان را ٧٥٠٠ تومان ذکر کرد و افزود: نوغانداران گیلانی برای تهیه تخم نوغان مورد نیازشان همه روزه از ساعت ۸ صبح الی ۱۸ عصر به مراکز توسعه نوعانداری و ساعت ۸صبح الی ۱۴:۳٠ به مراکز جهاد کشاورزی شهرستان ها مراجعه کنند.

درجانی با بیان اینکه قرار است امسال ١٦ هزارو ٥٠٠ جعبه تخم نوغان بین نوغانداران استان توزیع شود، تصریح کرد: شورای عالی اقتصاد امسال قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم پیله تر ابریشم را با ٥٦ درصد افزایش، ۳٣ هزار ۵٠٠ تومان تعیین کرده است.

وی در ادامه مبلغ بیمه هر جعبه تخم نوغان را ٢٣ هزار تومان اعلام کرد و افزود: میلغ دریافت خسارت بابت هر جعبه تخم نوغان ٢٤٠ هزار تومان است و نوغانداران می توانند طبق هماهنگی های انجام شده با کارگزاری های بیمه در محل توزیع تخم نوغان، کارهای بیمه ای خود را انجام دهند.

درجانی با بیان اینکه با پرورش هر جعبه تخم نوغان، به طور متوسط ٣٥ کیلوگرم پیله تر ابریشم تولید می شود، گفت: از هر پنج کیلوگرم پیله تر ابریشم، پس از فرآوری یک کیلوگرم نخ ابریشم خام به دست می آید. 

وی با اشاره به اینکه ۹ هزار و ٩٤ خانوار در استان، به پرورش کرم ابریشم مشغول هستند، اذعان کرد: این خانوارها سالانه حدود ۴۸۳ تن پیله تر ابریشم تولید می کنند. 

درجانی با بیان اینکه پرورش پیله ابریشم متناسب با شرایط آب هوایی هر استان از اوایل فروردین تا اواخر خرداد ماه انجام می شود گفت: ۴۱ درصد پیله تر ابریشم ایران در گیلان تولید می شود.

وی در ادامه سهم ایران از سبد تولید ابریشم دنیا را کمتر از یک درصد دانست و بیان کرد: البته ایران در رتبه هشتم دنیا قرار دارد ولی این میزان تولید ابریشم ایران برابر با تولید پیله ابریشم در ۱۲ کشور دنیاست.

درجانی رونق و احیای دوباره نوغانداری را در پنج سال اخیر با همت عالی و تدبیر ویژه دولت اقدامی شایسته دانست که در دوره های گذشته بی سابقه بوده است و ادامه داد: نوغانداری از صنایع سنتی و قدیمی در منطقه آسیا و البته ایران است که وضعیت آن در بیش از دو دهه گذشته با فراز و نشیب های فراوانی همراه بوده است.

وی با اشاره به اینکه اوج شکوفایی تولید پیله و ابریشم در کشور به سال ۱۳۷۹ بازمی گردد خاطر نشان کرد: در کنار صنعت نوغانداری، ابریشم بافی به عنوان هنر صنعتی منحصر بفرد و بازار پسند مطرح است که تولید نخ های ابریشمی زمینه ساز تولید دستبافته های سنتی و هنری در قالب فرش ها و تابلوفرش های دستباف ابریشمی می شود که در حقیقت همان ارزش افزوده و سودآورترین بخش در مرحله تولید ابریشم است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان اظهار کرد: اگرچه ٣١ استان کشور در زمینه صنعت نوغانداری فعالیت دارند اما در این میان گیلان قطب تولید پیله تر ابریشم و خراسان رضوی علاوه بر برخورداری از رتبه دوم تولید پیله تر با تولید ۸۵ درصد نخ ابریشم کشور، پایتخت ابریشم کشی ایران به شمار می آید.

درجانی گفت: قابلیت پرورش کرم ابریشم در مناطق مختلف کشور و مکان های کوچک، سهولت کار، سرمایه گذاری اندک و درآمدزا بودن این فعالیت جانبی در بازه زمانی ۴۵ روزه و ارزش افزوده فرآورده های آن مثل نخ و فرش از مهمترین مزایای پرورش کرم ابریشم است.

وی اضافه کرد: ۴۵ روز کافی است تا تخم های کوچک و سیاه رنگ نوغان ثمربخش و به پیله های ارزشمند ابریشم بدل شود و به عنوان فعالیت اقتصادی جانبی در کنار کشاورزی و باغداری در فصل بهار، رونق بخش سفره هزاران خانواده باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید