Iranian Agriculture News Agency

مشارکت مردم در حفظ عرصه‌های طبیعی ضروری است

رئیس اداره ترویج و مشارکت مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: مشارکت مردم در هر پروژه ضامن پایداری آن است و این مسئله در موضوع حفاظت و احیاء منابع طبیعی اهمیت بیشتری دارد.

مشارکت مردم در حفظ عرصه‌های طبیعی ضروری است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، علیرضا رهایی اظهار کرد: مسائل مربوط به منابع طبیعی با زندگی جوامع محلی در آمیخته است و توفیق هر برنامه نیازمند مشارکت این جوامع خواهد بود بنابراین نقش مردم در تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت اهمیت حیاتی دارد.

وی خاطرنشان کرد: ازاین‌رو نظام مدیریتی مناسب برای حفاظت از این عرصه مبتنی بر جوامع محلی است که در آن دست‌اندرکاران سازمان‌های دولتی و گروه‌های غیردولتی و جوامع محلی، ایفای نقش می‌کنند.

رئیس اداره ترویج و مشارکت مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: در این راستا، تعاون به‌عنوان یک نظام اقتصادی و اجتماعی مطمئن، مردمی، قدرتمند توانسته در تدوین برنامه‌های توسعه و اجرای آن، سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری را یاری دهد.

رهایی عنوان کرد: شرکت‌های تعاونی و تشکل‌های مردمی یکی از انواع سازمان‌های مشارکتی است که در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و خدمات و منابع طبیعی بکار گرفته‌شده است.

وی تصریح کرد:‌ تعاونی‌ها چه از دیدگاه نظری و چه از لحاظ کاربردی به‌عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرکارترین سازمان‌های مشارکتی در مقام یکی از نهادهای توسعه‌ای در غالب آئین‌نامه بند (ب) ماده 29 قانون احکام دائمی کشور به خدمت گرفته‌شده‌اند که می‌توانند در ایجاد نظام غیرمتمرکز تصمیم‌گیری، در واگذاری امور به مردم ذینفع در هر جامعه، در شناسایی و اشتغال از امکانات و قابلیت‌های محلی، در یکپارچه‌سازی و انسجام جامعه، در جریان توسعه، در مواجه جمعی با طرف‌های قرارداد و افزایش قدرت چانه‌زنی در ایجاد زمینه‌ها و توان برنامه‌ریزی و رشد برنامه‌ای و در یک‌کلام به توسعه سریع کمک شایان توجهی بدهند.‌

رئیس اداره ترویج و مشارکت مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اضافه کرد: با توجه به مزایای بسیار زیاد تعاونی‌ها و تشکل‌ها، به‌خصوص در بخش منابع ‌طبیعی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در طی یک‌ساله 1398 اقدامات را انجام داده است.

رهایی عنوان کرد: در سال 98 کارگروه‌های صدور مجوز فعالیت و تعیین صلاحیت با صدور احکام از سوی مدیرکل در ابتدای سال 1398 عملاً فعالیت‌های خود را آغاز کردند و در طی بیش از 25 جلسه کارگروه‌ها جمعاً تعداد 16 تشکل از متقاضیان سطح شهرستان‌های استان موفق به اخذ گواهی صدور مجوز و 9 تشکل هم موفق به اخذ رتبه و گواهی تعیین صلاحیت شدند.

وی گفت: 9 تشکل دارای رتبه با 1149 نفر عضو موفق شدند با انعقاد 10 قرارداد به مبلغ 4061 میلیون ریال پروژه را در سطح استان اجرا کنند.

رئیس اداره ترویج و مشارکت مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: همچنین تعداد 15 شرکت تعاونی با 730 نفر عضو در کارگروه تعیین صلاحیت موفق به اخذ رتبه شده که با انعقاد 8 قرارداد به مبلغ 10659 میلیون ریال پروژه را در سطح استان اجرا کردند.

رهایی گفت: در مجموع سال گذشته 18 قرارداد و با مبلغ 14720 میلیون ریال پروژه از سوی تشکل‌ها و تعاونی‌های استان سمنان اجرایی شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید