Iranian Agriculture News Agency

معاون استاندار مازندران اعلام کرد:

جهاد کشاورزی پیشرو در جهش تولید

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران گفت: برای انجام سرمایه‌گذاری با توجه به ضرورت سه اصل اهلیت، نیاز و استقرار باید برخی از قوانین دست و پا گیر حذف یا اصلاح شود.

جهاد کشاورزی پیشرو در جهش تولید

 به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، با توجه به نامگذاری امسال با عنوان جهش تولید، دست‌اندرکاران و مسؤولان بخش‌های مربوطه بویژه بخش کشاورزی را بر آن داشت تا در تولید محصولات این بخش  بیشتر از گذشته همت کنند و بتوانند در تحقق شعار سال از سوی مقام معظم رهبری گام‌های بلندتری بردارند.

جهاد کشاورزی همانطور که در بحث اقتصاد مقاومتی و رونق تولید توانست باعث رشد اقتصادی کشور شود و مانع منفی شدن رشد اقتصادی شود اینبار نیز در حوزه جهش تولید از پیشگامان فعالیت‌های اقتصادی بود تا بتواند با افزایش تولید محصولات کشاورزی و توسعه اقتصادی گام موثری در بهبود فضای کسب و کار و اقتصاد کشاورزی کشور بردارد.

جهاد کشاورزی مازندران جزو اولین دستگاه‌های اجرایی استان بود که نخستین جلسه ستاد جهش تولید را با محوریت تولید محصولات کشاورزی تشکیل داد و همین امر کافی است تا حساسیت بخش کشاورزی بر همگان تبیین شود.

در این جلسه مجموعه‌ بخش کشاورزی استان اعم از دامپزشکی، تعاون روستایی، پشتیبانی امور دام، شیلات، منابع طبیعی، امور عشایر و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی برنامه‌ها و سیاست‌های اجرایی خود را برای تحقق شعار سال ارائه و بر هم‌افزایی و هم‌گرایی در رسیدن به اهداف تعیین شده تاکید کردند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران در این جلسه با بیان اینکه با توجه به نامگذاری امسال به عنوان جهش تولید باید برنامه‌های مدون برای رسیدن به این هدف طراحی شود، گفت: بخش کشاورزی به عنوان یکی از بخش‌های مهم تولید استان که دارای ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه فراوانی است، باید با برنامه‌ریزی دقیق نه تنها نیاز استان بلکه کشور و خارج کشور را فراهم کند.

حسن خیریانپور بر همگرایی و وحدت رویه مناسب بین مجموعه خانواده جهاد کشاورزی در استان برای رسیدن به تحقق جهش تولید تاکید کرد و افزود: اهمیت کشاورزی در مازندران برکسی پوشیده نیست و با تولید سالانه 7 میلیون تنی محصولات کشاورزی می‌توان در راستای جهش تولید گام‌های جهشی برداشت.

وی اضافه کرد: علاوه بر کمیت باید در راستای کیفی سازی محصولات کشاورزی نیز اقدامات لازم انجام شود.

خیریانپور در رابطه با اصلاح فرآیندهای برخی از قوانین موجود گفت: برای انجام سرمایه‌گذاری با توجه به ضرورت سه اصل اهلیت، نیاز و استقرار باید برخی از قوانین دست و پا گیر حذف یا اصلاح شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران، ترویج در کشاورزی را فعالیتی مهم دانست و افزود: باید از ظرفیت‌های ترویج در کشاورزی استفاده کرد و فعالیت‌های این بخش به نحو شایسته‌تری صورت گیرد و بخشی از اعتبارات به سمت تحقیقات سوق پیدا کند.

این مسؤول با بیان اینکه توسعه شرکت‌های دانش بنیان و تجاری‌سازی در کشاورزی امری مهم و ضروری است، گفت: باید از یافته‌های علمی دانشگاه‌ها برای تقویت کشاورزی و جهش تولید استفاده شود.

خیریانپور با اشاره به اینکه اگر به دنبال نهادینه کردن فعالیت‌های کشاورزی بویژه زراعت برنج هستیم باید به سمت توسعه مکانیزاسیون حرکت کنیم، ادامه داد: در حوزه زراعت باید بذر مناسب و اصلاح شده در اختیار کشاورزان قرار گیرد چراکه اصلاح بذر در شالیکاری بسیار مهم است.

وی افزود: بخش دام و طیور باید بیشترین فعالیت خود را معطوف به اصلاح نژاد کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران با تاکید بر اینکه تفاهم‌نامه‌هایی که با کشورهای همسایه به امضا می‌رسد نباید ابتر باقی بماند، تصریح کرد: پیگیری اجرای تفاهم نامه‌ها به عنوان یکی از هدف‌گذاری‌ها مورد توجه قرار گیرد.

این مسؤول برندسازی محصولات کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و افزود: به جای عرضه محصولات کشاورزی به صورت خام، باید فرآوری محصول و صنایع تبدیلی گسترش پیدا کند.

وی بیان کرد: مازندران یکی از استان های گردشگرپذیر کشور است و همین امر سبب شده  فعالیت‌های کشاورزی برای گردشگران جذابیت داشته باشد و به همین دلیل باید بر روی گردشگری کشاورزی برنامه‌ریزی شود.

خیریانپور با بیان اینکه مازندران دارای ۸۰۰ قطعه آب‌بندان است، گفت: توجه به آب‌بندان‌ها می‌تواند یکی از آیتم‌های گردشگری کشاورزی باشد و باید بر روی احیا و لایروبی آب‌بندان‌ها توجه ویژه ای صورت گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران با اشاره به اینکه گیاهان دارویی جزو ظرفیت‌های مهم مازندران است که ناشناخته است، ادامه داد: 100 نوع از بهترین گونه‌های گیاهان دارویی در استان شناسایی شد و جهاد کشاورزی باید در این زمینه تلاش کند.

این مسؤول خاطرنشان کرد: پشتیبانی امور دام نقش محوری در کشاورزی دارد و در تنظیم بازار و در تولید، صادرات و تامین نیازهای اساسی کشاورزی استان تاثیرگذار است.

خیریانپور افزود: دامپزشکی یکی از ادارات کل وابسته به کشاورزی است که در سلامت تولید و صدور مجوزهای فعالیت می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.

وی تعاون روستایی را یکی از زیرمجموعه‌های سازمان جهاد کشاورزی دانست که با توجه به دارا بودن شبکه گسترده در روستاها می‌تواند نقش آفرینی خوبی داشته باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید