Iranian Agriculture News Agency

سطح زیر کشت برنج در خراسان شمالی امسال ۲۵ درصد کاهش می‌یابد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: سطح زیر کشت برنج در این استان سال گذشته به دلیل بارندگی‌های خوب، کاهش نیافت اما امسال پیگیر هستیم تا وسعت شالیزارها ۲۵ درصد کاهش یابد.

سطح زیر کشت برنج در خراسان شمالی امسال ۲۵ درصد کاهش می‌یابد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، سیدعقیل مرتضوی گفت: براساس تصمیم هیات وزیران، در مدت سه سال، باید سطح زیر کشت برنج در استان ها از جمله خراسان شمالی به صفر برسد.

وی گفت: بر این اساس، تا سال ۱۴۰۰ باید کشت برنج در استان، متوقف شود، در این زمینه، جهاد کشاورزی استان باید کشت جایگزین را به کشاورزان معرفی و آن را ترویج دهد.

مرتضوی افزود: این شرکت هم، بهای آب تحویلی از سد شیرین دره به برنج کاران را افزایش داده است و بر این اساس، آب تحویلی به برنج کاران تا هفت هزار مترمکعب به ازای هر هکتار، با یک تعرفه و  آب مصرفی بیش از آن، با یک و نیم برابر بیشتر، محاسبه می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: پارسال، بارندگی های خوبی داشتیم و با توجه به رهاسازی آب از سد، کشاورزان به کشت برنج اقدام کردند و سطح زیر کشت، کاهش نیافت اما امسال باید این امر محقق شود.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان از کشت ارقام معرفی شده به عنوان کشت جایگزین برنج، استقبال نکرده اند گفت: درآمد حاصل از کشت ارقام جایگزین به میزان برنج نیست و بسیار کمتر از آن است اما به هر حال، با توجه به مشکلات در تامین آب کشاورزی، باید مصوبه هیات وزیران، اجرایی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان، کشت برنج در ۳۰ روستا و در ۸۰۰ قطعه زمین انجام می شود و بیشترین میزان کشت این محصول در شهرستان مانه و سملقان است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید