Iranian Agriculture News Agency

داربستی کردن باغات انگور، گامی برای افزایش دوبرابری محصول در شهرستان شازند

فاطمه امیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شازند گفت: داربستی کردن باغات انگور افقی تازه در باغداری ایران و در شهرستان ها می باشدو کاهش هزینه ها ی تولید شده و افزایش درآمد باغداران می‌شود.

داربستی کردن باغات انگور، گامی برای افزایش دوبرابری محصول در شهرستان شازند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان مرکزی ، فاطمه امیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شازند گفت: داربستی کردن باغات انگور افقی تازه در باغداری ایران و در شهرستان ها  می باشدو باعث کاهش هزینه ها ی تولید شده و افزایش درآمد باغداران می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شازند گفت: بازدید از باغ  داربستی تازه تاسیس در روستای بصری از توابع شازند توسط کارشناسان باغ مرکز زالیان صورت گرفت ومراحل پیشرفت پروژه وسلامت باغ مورد برسی قرار گرفته است.

امیدی در ادامه افزود: داربستی کردن باغات انگور افقی تازه در باغداری ایران است. انگور از مهمترین محصولات باغی دردنیاست که هم به لحاظ سطح زیر کشت وهم ارزش اقتصادی وتغذیه ای مورد توجه کشاورزان وکار افرینان است. این محصول بعنوان یکی از مهم ترین میوه‌های دنیاست وجهت مصارف تازه خوری وتولید کشمش، روغن هسته انگور، سرکه ،آبغوره و غوره و داروهای تقویتی و موادآرایشی و بهداشتی همچنین توصیه های دینی و مذهبی انگور را بعنوان یک میوه استثنایی و بی نظیر تبدیل کرده است . پرورش این محصول علاوه بر اشتغال زایی یکی از محصولات ارز آور کشور است ومی تواند در توسعه صادرات غیر نفتی در بخش کشاورزی، سهم بسزایی داشته باشد و ایران در حال حاضر رتبه 13در تولید ا نگور ورتبه سوم در تولید کشمش را داراست. برای کاشت ا نگور داربستی در سطح یک هکتار حدود یکصد میلیون تومان سرمایه ثابت نیاز است و سالانه در حدود 18میلیون تومان هزینه جاری این طرح است . از سال سوم باردهی شروع شده وباردهی اقتصادی از سال پنجم آغاز خواهد شد واز سال پنجم 25تن انگور تازه تولید شود و در باغات د ار بستی کنترل علفهای هرز، شخم، سمپاش، هرس وحتی برداشت محصول را میتوان بصورت مکانیزه و با استفاده از ادوات وماشین های کشاورزی انجام داد . این امر باعث کاهش هزینه ها ی تولید شده ودرآمد باغداران را افزایش می دهد . برداشت وجمع آوری محصول در باغات به خاطر ورود وخروج ماشین الات وادوات کشاورزی وحمل ونقل باسانی انجام می گیرد  که باعث حفظ کیفیت محصول وبازار یابی بموقع وسریعتر ان می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید