Iranian Agriculture News Agency

20هکتار از اراضی کشاورزی ورامین به کشت خاویار گیاهی اختصاص یافت

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان ورامین گفت: درسال جاری 20هکتار از اراضی کشاورزی ورامین به کشت کینوا معروف به خاویار گیاهی اختصاص یافت که بیش از 60تن محصول از این سطح برداشت می شود.

20هکتار از اراضی کشاورزی ورامین به کشت خاویار گیاهی اختصاص یافت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان تهران، محسن بنائیان با اشاره کشت گیاه کینوا در این شهرستان، اظهار داشت: کینوا گیاهی سنتی بوده که به خاویار گیاهی کویر نیز مشهور است و قدمتی حدود 5هزار سال دارد و سال گذشته در ورامین به صورت آزمایشی کشت شده است.

وی ادامه داد: در سال جاری بیش از ۲۰هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان ورامین زیر کشت گیاه کینوا قرار گرفته که باتوجه به محدودیت‌‌های منابع آبی کشور، کشت این گیاه در این شهرستان به ‌عنوان یک محصول جایگزین مناسب برای محصولاتی که آب زیادی مصرف می‌کنند نظیر هندوانه و طالبی است.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ورامین افزود: با توجه به تحقیق و پژوهشی که در مرکز تحقیقات کشاورزی واقع در ورامین انجام می‌شود به دنبال جایگزینی محصولاتی با مصرف آب کمتر و درآمد مالی بیشتر برای کشاورزان دشت ورامین هستیم تا بتوانند با حداقل مصرف آب، بیشترین درآمد را داشته باشند.

بنائیان تصریح کرد: با توجه به اقلیم جغرافیایی شهرستان ورامین باید در مصرف آب‌های زیرزمینی اهتمام ویژه داشته باشیم و از درختانی قبیل پسته و گیاهانی نظیر کینوا که دارای سیستم ریشه‌ای قوی بوده و نسبت به خشکی مقاوم است در این شهرستان کشت شود.

وی با بیان اینکه امکان کشت دو بار گیاه کینوا در سال نیز برای این گیاه وجود دارد، بیان داشت: بذر گیاه کینوا از نیمه دوم فروردین‌ماه کشت می‌شود و در مردادماه نیز به خاطر گرمای زیاد ورامین می‌توان این محصول قوی و دارای پروتئین را برداشت کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین در پایان اظهار کرد: محصول کینوا در بخش مرکزی ورامین کشت شده و در هر هکتار حدود ۳ تن محصول برداشت می‌شود

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید