Iranian Agriculture News Agency

۱۶ درصد دام‌های سبک خراسان شمالی هویت‌دار شد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه جابه‌جایی دام‌ بدون پلاک قاچاق محسوب می‌شود، گفت: هم‌اکنون تنها ۱۶ درصد از دام‌های سبک استان هویت‌دار شده است.

۱۶ درصد دام‌های سبک خراسان شمالی هویت‌دار شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمد محمدزاده از تمامی دامداران استان خواست تا هرچه زودتر نسبت به پلاک‌گذاری دام های خود اقدام کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: تاکنون ۳۲۰ هزار راس دام سبک از ۲ میلیون و ۱۲ هزار راس دام استان هویت‌گذاری شده است.

وی افزود:  همچنین تاکنون، ۱۱ درصد از ۸۱ هزار دام سنگین استان به تعداد هشت هزار و ۶۹۳ راس پلاک گذاری شده و کد ۱۵ رقمی دریافت کرده اند و  از مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ نفر شتر نیز هزار نفر شتر  پلاک گذاری شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: به ازای پلاک گذاری و بیمه هر راس دام سبک ۵۰ هزار ریال و به ازای هر راس دام سنگین ۵۶۰ هزار ریال وجه نقد از دامداران دریافت می شود.

وی بر بیمه دام ها نیز تاکید کرد و افزود: تاکنون، تنها ۱۲۷ هزار و ۴۳۶ راس دام سبک و هزار و ۸۶ راس دام سنگین زیر پوشش بیمه رفته است.

محمدزاده گفت: افزون بر ۹۰ درصد دام های سبک و ۸۵ درصد دام های سنگین استان به صورت سنتی نگهداری می شوند که این امر موجب کندی در امر پلاک گذاری شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: هرگونه نقل و انتقال دام بدون شناسنامه و حتی نگهداری آن قاچاق محسوب و برابر قانون با آن برخورد می‌شود.

وی اظهار کرد: تمامی اطلاعات مربوط به دام در خصوص نژاد دام، تاریخ تولد، جنسیت، کد گله، نام و شماره تلفن صاحب دام و موارد دیگر در این کد تعریف شده است.

محمدزاده خاطرنشان کرد: شناسنامه دار کردن دام علاوه بر صیانت از ذخایر ژنتیکی، سبب سهولت در ردیابی دام در نقل و انتقال و خرید و فروش ها می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: همچنین شناسنامه دار شدن دام سبب جلوگیری از قاچاق دام خواهد شد، تمام دام ها در سامانه اصلاح نژاد دام کشور ثبت می شوند.

وی با بیان اینکه تمامی زیر ساخت ها و امکانات برای هویت دار کردن دام ها در این استان فراهم است افزود: با بخش های مختلف از جمله صندوق های بیمه، اتحادیه های دام داران و تعدادی از بخش های خصوص هماهنگی برای اجرا این طرح انجام شده و پلاک نیز به اندازه وجود دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید