Iranian Agriculture News Agency

احیای قنوات خشکیده خراسان جنوبی با باران های بهاری

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: بارندگی‌های سال زراعی جاری سبب جاری شدن آب ۱۰ درصد قنوات خشکیده استان شده است.

احیای  قنوات خشکیده خراسان جنوبی با باران های بهاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، محمدحسن غلامی افزود: امسال میزان بارندگی‌ها نسبت به سال‌های قبل خوب و نرمال بود و سبب آبگیری اکثر قنوات استان شد.

وی با بیان اینکه بارندگی‌های زیاد و نرمال هنوز نتوانسته خشکسالی‌های ۲۰ ساله استان را جبران کند اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌های سال آبی جاری قنوات هوابین آبگیری شدند اما بر قنوات با عمق زیاد تاثیرگذار نبوده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر ۶ هزار و ۲۵۲ رشته قنات در این استان وجود دارد که ۴۰ درصد آنها تاکنون بازسازی و مرمت شده است.

وی گفت: سالانه ۲۶۷ میلیون مترمکعب آب در این قنوات استحصال می‌شود که این آب نسبت به چاه‌ها دارای کیفیت بهتر و مطلوب‌تر بوده و عملکرد بهتری دارند.

غلامی یادآور شد: سال قبل ۳۰۰ رشته قنات با اعتبار ۳۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در استان بازسازی و مرمت شد که ۲۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی، هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات بحران و مابقی از محل استانی بوده است.

وی گفت: سال ۹۸ اعتبارات بازسازی و مرمت قنات حدود سه برابر افزایش یافت که امید است امسال نیز ۵۰ تا ۶۰ درصد اعتبارات افزایش یابد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی افزود: در حال حاضر ۷۰ رشته قنات در استان در حال مرمت و بازسازی است.

وی اظهار داشت: اکنون ۵۱ رشته قنات در محدوده شهرها واقع شده است که ۱۵ رشته مربوط به مرکز استان است.

غلامی تصریح کرد: این قنات‌ها در بافت شهر و زیر منازل مسکونی واقع شده‌اند و به محض بارندگی‌های شدید احتمال خطر نیز بسیار زیاد است که این مهم باید در اولویت شهرداری قرار بگیرد.

وی گفت: چون این قنوات در محدوده شهرها هستند بایستی ابتدا شهرداری طرح مطالعات لازم برای ساماندهی و مرمت آنها انجام دهد ما نیز در این مهم با شهرداری همکاری خواهیم کرد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی یادآور شد: سال‌های اخیر قنات عباس آباد بیرجند به دلیل بارندگی‌های شدید ریزش کرد و جان یک نفر را از دست دادیم لذا باید در این زمینه شهرداری‌ها جدیت و توجه بیشتری داشته باشند تا دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید