Iranian Agriculture News Agency

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی کردستان

تولید جوجه یک روزه در کردستان کمتر از نیاز مرغداری‌های استان است

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی کردستان، با اعلام اینکه هیچ محموله جوجه یکروزه در این استان توسط تولیدکنندگان معدوم نشده است، گفت: ۷۶۶ واحد مرغداری دارای مجوز در استان وجود دارد که از این تعداد ۷۴۲ واحد گوشتی، هشت واحد تولید مرغ تخم گذار، ۱۶ واحد مرغ مادر گوشتی و یک واحد جوجه ریزی است.

تولید جوجه یک روزه در کردستان کمتر از نیاز مرغداری‌های استان است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، سید مادح حسامی با اشاره به اینکه در هر دوره تولید (۴۰ روز) بطور متوسط ۶ هزار تُن گوشت مرغ در کردستان تولید می‌شود، افزود: سالانه حدود ۸۰ هزار تن گوشت سفید در استان تولید می شود که از این میزان ۴۰ درصد آن مصرف داخلی و مابقی به دیگر استان های کشور صادر می شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت تنها کارخانه جوجه کشی کردستان دو میلیون قطعه در هر دوره ۲۱ روزه است، یادآور شد: این میزان کمتر از نیاز مرغداری های استان است و همواره جوجه یک روزه برای تامین نیاز  این واحدها وارد می کنیم.

در نتیجه اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و به دنبال آن طرح فاصله‌گذاری هوشمند از هشتم فروردین ماه سال جاری تاکنون مشاغل پرخطر هم چون رستوران‌ها، مسافرخانه‌ها، هتل ها، فست فودها تعطیل شدند و تعطیلی این واحدها تاثیر زیادی در کاهش مصرف و خرید گوشت مرغ داشته است.

انتظار می‌رفت کاهش تقاضا در این گونه اقلام  از قبل پیش بینی می شد و براساس آن واحدهای تولیدکننده گوشت سفید اقدام به تولید می کردند ولی همین بی برنامه بودن و عدم مدیریت صحیح موجب شد واحدهای تولید جوجه یک روزه اقدام به معدوم سازی فله ای جوجه ها کنند که در نتیجه این اتفاق احساسات مردم جریحه دار شد.

هرچند کاهش تقاضا در بازار به سبب تعطیلی واحدهای مصرف کننده مرغ موجب  کاهش تقاضای جوجه یک روزه از سوی مرغداری ها شده است و مرغداران  دلیل معدوم سازی جوجه های یک روزه را علاوه بر گرانی نهاده  جبران ضرر و زیان ناشی از بهم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار عنوان می کنند.

علاوه بر این موارد نبود حمایت دولتی از واحدهای تولیدی که در این بازه زمانی به دلیل تعطیل شدن واحدهای مصرف کننده دچار مازاد بر تولید شدند هم از دیگر دلایل وضعیت پیش آمده است که کارشناسان به این واحدها پیشنهاد کردند که به جای معدوم سازی اقدام به توزیع این جوجه ها بین روستاییان کنند. 

هر چند معدوم سازی جوجه های یک روزه از سوی مرغداری ها امری طبیعی ذکر و در مواقع مختلف هم اجرایی شده  ولی  آنچه  در این بین حائز اهمیت است کشتن موجوداتی است که بخشی از سبدغذایی مردم جامعه ما را تامین می کند بنابراین در وضعیت کنونی کشور که بسیاری از اقشار ضعیف توان خرید مایحتاج ضروری خود را از دست دادند معدوم سازی این جوجه های یک روزه برای جبران خسارت مالی  نه از لحاظ اقتصادی و نه اجتماعی و اخلاقی امر پسندیده ای نیست.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید