Iranian Agriculture News Agency

توزیع تخم نوغان در خراسان شمالی آغاز شد

توزیع تخم نوغان در خراسان شمالی، که به دلیل سرمای هوا، در موعد هر ساله صورت نگرفته بود، در چند روز اخیر با گرم شدن تدریجی هوا در بین پرورش‌دهندگان کرم ابریشم این استان آغاز شد

توزیع تخم نوغان در خراسان شمالی آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به گرم شدن هوا و رشد برگ درختان توت، نوغانداران استان فعالیت خود در زمینه پرورش کرم ابریشم را از سر گرفته اند.

محمد محمدزاده با بیان اینکه پنج هزار و ۵۰۰ جعبه تخم نوغان از استان گیلان تامین شده است، افزود: سال گذشته نوغانداران استان با دریافت چهار هزار و ۹۶۰ جعبه تخم نوغان،  ۲۰۸ تن پیله‌ تر ابریشم تولید کرده بودند که بیشترین آن مربوط به شهرستان مرزی راز و جرگلان بود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: از این میزان ۳۳ تن ابریشم تولید شده است.

وی شمار بهره برداران نوغانداری در استان را چهار هزار و ۱۶۶ خانوار عنوان کرد و گفت: از هر جعبه تخم نوغان ۴۲ کیلوگرم پیله تر ابریشم تولید می شود که خراسان شمالی از این نظر رتبه نخست کشور را دارد.

محمدزاده، بر لزوم پیگیری برای تکمیل زنجیره پرورش کرم ابریشم در استان تاکید کرد و افزود: در این راستا از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب به استان ۶۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار اختصاص یافته است.

وی پرورش کرم ابریشم و تولید پیله، ایجاد و توسعه توتستان، توزیع تخم نوغان، تولید فرش ابریشمی و بازاریابی برای فروش،  تولید پارچه و صنایع دستی و ابریشم کشی را از جمله حلقه های زنجیره پرورش ابریشم برشمرد که باید تکمیل شود.

وی توزیع ۲ هزار و ۵۰۰ اصله نهال توت به صورت رایگان، برگزاری کلاس های آموزشی هزار و ۲۰۰ نفرروز، تشکیل پنج شرکت تعاونی نوغانداری و اختصاص ۲۰ هکتار زمین برای ایجاد توتستان را از جمله اقدامات حمایتی این معاونت از قشر تولید کننده عنوان کرد.  

وی گفت: بخش عمده پیله‌ تر ابریشم خراسان شمالی در شهرستان مرزی راز و جرگلان تولید می شود اما شهرستان های مانه و سملقان، فاروج، شیروان و بجنورد نیز در تولید پیله تر فعالیت دارند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه در خراسان شمالی میانگین تولید پیله تر از هر جعبه نوغان ۴۲ کیلوگرم است، افزود: در برخی نقاط استان این میزان تا ۶۲ کیلوگرم نیز می رسد.

محمدزاده یکی از مشکلات این بخش را نبود نهالستان توت بیان کرد و افزود: سنتی بودن فرایند تولید پیله تر نیز یکی دیگر از مشکلات این بخش است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید