Iranian Agriculture News Agency

شرکت بازرگانی دولتی ایران گزارش داد:

خرید تضمینی 78 هزار تن گندم در 15 روز گذشته

۱۲ هزار تن دانه روغنی کلزا خریداری شد

طبق گزارش شرکت بازرگانی دولتی ایران در حال حاضر در سراسر کشور ۷۸هزار و ۴۵۷ تن گندم معمولی خریداری شده که به ارزش ریالی ۱۹۶۶ میلیارد ریال بوده که با تلاش شرکت بازرگانی دولتی و بانک مرکزی، این پول به صورت نقدی پرداخت ن است.

خرید تضمینی 78 هزار تن گندم در 15 روز گذشته

به گزارش خبرنگار ایانا،  طبق گزارش امروز شرکت بازرگانی دولتی ایران که به صورت زنده در فضای مجازی اعلام شد: از مزیت های خرید تضمینی افزایش ۴۷ درصدی قیمت خرید تضمینی از ۱۷۰۰ تومان در سال گذشته به ۲۵۰۰ تومان در سال جدید و پرداخت نقدی و در کمترین زمان ممکن در سراسر کشور است.

طبق این گزارش؛ در سال ۹۹، هزار و ۲۰۰ مرکز خرید در کشور دائر خواهد بود که در حال حاضر 9 استان وارد خرید شده اند و در حال خرید هستند؛ همچنین پروتکل های بهداشتی به دلیل شیوع بیماری کرونا در سراسر کشور با همکاری استانداری ها، دانشگاه‌های علوم پزشکی و ادارات کل غلات و بازرگانی مدون و مصوب شده و هم اکنون در ۹ استان این پروتکل ها به صورت کامل در حال اجرا است.

با توجه به بارندگی های خوبی که در پایان سال ۹۸ و شروع سال ۹۹ اتفاق افتاد، خرید با تاخیر آغاز شده و این امر از ۱۵ فروردین و با استان بوشهر شروع شد.

در حال حاضر در سراسر کشور ۷۸هزار و ۴۵۷ تن گندم معمولی خریداری شده که به ارزش ریالی ۱۹۶۶ میلیارد ریال بوده که با تلاش شرکت بازرگانی دولتی و بانک مرکزی، این پول به صورت نقدی پرداخت شده است.

پیش بینی خرید تضمینی گندم در سال ۹۹، حدود ۱۱ میلیون تن گندم است که امید آن می‌رود، با تداوم بارش‌ها این پیش بینی محقق شود.

استان هایی که در حال حاضر گندم از آنها خریداری شده بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، گلستان و هرمزگان هستند؛ همچنین خرید توافقی گندم برای بخش خصوصی در دستور کار شرکت بازرگانی دولتی قرار دارد و مجوز خرید گندم دوروم که بیشتر برای صنف و صنعت استفاده می‌شود، به بخش خصوصی داده خواهد شد که برای استان‌هایی که این گندم را کشت می‌کنند ابلاغ شده تا ۱۰ درصد بالاتر از نرخ خرید تضمینی گندم معمولی به کارخانجات ماکارونی و بخش خصوصی که خواستار خرید آن هستند، فروخته می‌شود.

در زمینه دانه های روغنی هم خرید تضمینی آن آغاز شده است. در چهار استان گیلان، خوزستان، فارس و کرمان خرید تضمینی دانه کلزا شروع شده است از این چهار استان ۱۲ هزار و ۱۲۳ تن دانه کلزا خریداری شده که ارزش ریالی آن ۵۶۵ میلیارد ریال است و تمام این پول به صورت نقد پرداخت شده است. پیش‌بینی شرکت بازرگانی دولتی این است که تا پایان سال ۵۸۰ هزار تن انواع دانه های روغنی برداشت و خریداری شود تا بر اساس برنامه پیش‌بینی شده در سال های آتی کشور به خودکفایی برسد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید