Iranian Agriculture News Agency

طلایی تأکید کرد:

بهره‌گیری از ظرفیت مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی برای مهارت‌آموزی سربازان

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی گفت: از ظرفیت مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی در استان‌ها می‌توان برای مهارت‌آموزی سربازان استفاده کرد.

بهره‌گیری از ظرفیت مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی برای مهارت‌آموزی سربازان

هم‌اندیشی ستاد ملی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه در حوزه وزارت جهاد کشاورزی به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.

به گزارش ایانا، محمدرضا طلایی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی در این جلسه با اشاره به اینکه اکنون کشور در شرایط خاصی قرار داریم، گفت: اعتقاد داریم که در سال جاری، جهش تولید در بخش کشاورزی می‌تواند محقق شود.

طلایی بابیان این‌که سربازها در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی ظرفیت بسیار خوب و تأثیرگذاری دارند، تاکید کرد: بحث مهارت‌آموزی با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در کل کشور  باید انجام شود.

وی تصریح کرد: با توجه به آمارهای ارائه‌شده استان‌ها باعلاقه و به‌صورت خودجوش آموزش‌ها را به سمت جلو هدایت می‌کنند تا به نتیجه برسند؛ این مهم به اشتغال بخش کشاورزی نیز کمک خواهد کرد.

طلایی با اشاره به اینکه ما می‌توانیم با حداقل ظرفیت‌ها، واحد تولیدی راه‌اندازی کنیم، خاطرنشان کرد: این واحدها به‌طور مثال برای گلخانه‌ها و دامداری‌ها می‌تواند اجرایی شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی در پایان با تاکید بر این که آموزش تنها در قرارگاه مهارت‌آموزی در داخل پادگان‌ها انجام نشود، گفت: می‌توان از ظرفیت مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی در استان‌ها نیز استفاده کرد؛ خوشبختانه در این راستا وزیر جهاد کشاورزی نیز با اعتقاد به تحقیقات، آموزش و ترویج در این حوزه صاحب‌نظر است.

علی‌اکبر مویدی معاون سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه بخش‌ کشاورزی از جمله بخش‌هایی است که در شرایط تحریم و ویروس کرونا در امنیت غذایی بسیار تأثیرگذار و ضد تحریم بوده است، گفت: اگر سربازان وظیفه در این بخش به‌خوبی آموزش ببینند و دارای علم کشاورزی شوند؛ می‌توانند به‌عنوان کشاورزان آینده به تولید کمک کنند و اشتغال پایداری را به وجود آورند.

وی با پیشنهاد اینکه برخی از پادگان‌ها همچنان نیاز به محیط علمی و عملی مناسب دارند، یادآور شد: با بالا بردن کیفیت آموزش‌ها، می‌توان تعدادی از سربازان آموزش‌دیده را به‌عنوان مدرس برای آموزش به دیگر سربازان وارد عمل کرد.

مویدی با اشاره به پیشنهادهای بخش آموزش کشاورزی استان‌ها، گفت:  کلیپ‌های آموزشی، دوره‌های کارآفرینی و خلاقیت هم می‌تواند به  مبحث آموزش اضافه شود.

وی یادآور شد: در برخی استان‌ها امکانات بیشتری وجود دارد و این استان‌ها می‌توانند به‌عنوان قطب آموزش سربازان معرفی شوند.

رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی افزود: در بحث نیازسنجی و شیوه‌نامه‌ها نیاز به بازنگری جدی است تا تعامل و همکاری وزارت جهاد کشاورزی با قرارگاه مهارت‌آموزی سربازان به بهره‌برداری عالی برسد.

گواهینامه مهارتی برای سربازان ترخیصی از نیرو‌های مسلح در سال ۱۴۰۱

در ادامه این نشست سردار سیدمهدی فرحی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه با اشاره به تعاملات قابل توجه این قرارگاه با وزارت جهاد کشاورزی، گفت: امروز هم‌گرایی خوبی را در دیدگاه‌های به اشتراک گذاشته شده و این می‌تواند نقطه قوت و بسترساز هم‌افزایی در عرصه مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه شود.

وی افزود: با توجه به نام‌گذاری سال ۹۹ به سال جهش تولید از سوی فرمانده معظم کل قوا، جهش تولید در حوزه کار ما یعنی اینکه ما بتوانیم تعداد سربازان بیشتری را به لحاظ کیفی، تنوع مهارت و اثربخشی مهارت نسبت به سال قبل آماده کنیم.

فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه افزود: طبق چارچوب‌های تبیین شده در برنامه پنج ساله در سال ۱۴۰۱ برای همه سربازان‌مان آموزش‌های حین خدمت را خواهیم داشت.

وی یادآور شد: امسال باید ۶۵ درصد از سربازان را تحت پوشش برنامه‌های مهارت آموزی قرارگاه قرار دهیم؛ یعنی نسبت به سال گذشته باید ۲۰ درصد افزایش داشته باشیم.

سردار فرحی خاطرنشان کرد: در این برنامه روند کاری این قرارگاه از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ بر اساس نام‌گذاری هر سال مورد توجه قرار گرفت؛ مثلاً سال ۹۷ را سال پویش، سال گذشته را سال پرورش، امسال را سال خیزش و سال آینده را سال گسترش و سال ۱۴۰۱ را سال کوشش نام‌گذاری کرده و بر اساس همین نقشه ترسیمی تاکنون گام برداشته ایم.

فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه گفت: بر اساس این نقشه، در سال ۱۴۰۱ تمامی سربازان ترخیصی ما از نیرو‌های مسلح باید دارای یک گواهینامه مهارتی باشند.

وی بابیان اینکه امروز بیش از ۵۰ درصد سربازان ما داری مدارک دانشگاهی هستند و بااین‌وجود بازهم با مشکل اشتغال مواجه هستند، گفت: ما به دنبال این هستیم که هر سرباز بعد از گذراندن مهارت‌های تخصصی مطابق بااستعداد بازار و نیاز مشاغل استانی خود وارد بازار کار شود و دیگر با مشکل بیکاری و نبود شغل مواجه نشود.

ثبت نام سربازاران از سن 15 سالگی در سامانه سرباز ماهر

سردار موسی کمالی مشاور عالی فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی در نشست هم‌اندیشی ستاد ملی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه  با اشاره به اینکه ما مشوق‌هایی برای ایجاد انگیزه بین سربازان برای مهارت‌آموزی در نظر گرفته‌ایم، گفت: برای این منظور با توجه به نظر فرمانده قرارگاه، فرم‌هایی در اختیار سربازان قرار داده می‌شود تا تخصص، تجربه تحصیلات ،علاقه‌مندی را در این فرم ها بنویسند.

وی افزود: مشوق‌هایی نیز برای قبل، حین و پس از سربازی برای سربازان وظیفه در نظر گرفته‌شده است، همجنین رای بعد از سربازی نیز بحث ایجاد اشتغال مطرح‌شده است.

کمالی تصریح کرد: سربازان می‌توانند از سن پانزده‌سالگی وارد سامانه «سرباز ماهر » شوند و ثبت‌نام کنند.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید